Kvällssolen skiner över Mantorp park när Hampus Lundgren, 18, rullar in sin driftingbil på banan. Lukas Petrovic, 15, står nöjt bredvid. Det är han som har designat bilens livery, alltså den dekor som klistrats på bilens lack.
– Det sista blev klart igår, säger Lukas medan Hampus går fram och visar en stor dekal på bilens tak.
Sedan i höstas har de två killarna jobbat på hur bilen ska se ut. Färger har bytts, och Hampus erkänner att han kommit med en del sistaminutenändringar, men det är inget som satt käppar i hjulet för den vänskap som vuxit fram under arbetets gång.
– Båda är väldigt, väldigt drivna. Vi är väldigt lika på det sättet. Vi båda vill samma sak och göra samma saker, så vi klickar bra på det sättet. Vi sticker ut lite i mängden jämfört med andra i vår ålder, säger Hampus.
De träffades för första gången när Hampus jobbade extra på Möllers, där Lukas också jobbar. Eventföretaget ägs nämligen av hans pappa, och det är de som har gått in och sponsrat Hampus med bilens dekor.
– Jag och Lukas fick kontakt i november när jag lade ut på min Facebook och frågade om någon visste någon som kunde hjälpa mig med dekor på bilen. Då fick jag tips om Lukas och så startade vi ett väldigt bra samarbete.
Lukas fick upp intresset för det här med att designa och sätta dekor för ungefär ett år sedan, när han gjorde prao på ett företag som sysslar med sådant.
– Det är ett sidoprojekt jag har, och det kändes som en kul grej att hjälpa Hampus. Och att få testa lite och se vad man kan göra, berättar Lukas.
Vad har varit roligast under projektet?
– Sekunden vi satte klart allting. Då kände man bara nu är det här klart och då kan vi verkligen presentera det här, säger Lukas.
– Då blev man tårögd. En hel vinters slit med jobb med sponsorer och för att få ihop bilen... Det har varit mycket motgångar och blod, svett och tårar, men att få se slutresultatet och köra och hur mitt team fick det att funka. Det är en riktigt skön känsla, fyller Hampus i.
En av Hampus största inspirationer är driftingföraren Rasmus Möller. Faktum är att Rasmus faktiskt är en av Hampus sponsorer, genom företaget Ponydrift.
– När han började när han var ung hade inte han den ekonomiska möjligheten och alla delar och så. Nu vill han ge mig den möjligheten och stötta mig att komma upp och ge mig chansen. Han vill hjälpa yngre förare att tävla och bli större, och jag är väldigt tacksam över att han gör det, säger Hampus.
Det här med att unga hjälper unga är något Hampus brinner för. Det är lite det som gör samarbetet med Lukas extra roligt.
– Det är väldigt roligt att det blir så, att unga drivna hjälper andra unga drivna.
Både Hampus och Lukas vittnar om att det kan skapa mycket avundsjuka när man som ung lyckas med olika saker. Men det är något som bidrar till att de bara vill jobba ännu hårdare.
– Det finns så många äldre som är anti mot att unga gör något, men de som är mest anti är de i vår ålder. Det är väldigt mycket avundsjuka, otroligt mycket. När man sticker ut i mängden blir det lite automatiskt så. Den avundsjukan tycker jag bara är bra, det visar att man har gjort något, menar Hampus.
– Det är en väldigt stor drivkraft. Jag jobbar ju också mycket, och när jag hör att någon är avundsjuk så vet jag att jag har gjort något bra. De undrar varför jag jobbar så mycket. Men jag gör vad jag vill och vad jag tycker är kul, så länge det funkar, säger Lukas som är delaktig i pappans företag, Möllers.
När Corren träffade Hampus förra sommaren berättade han om hur han sparat ihop till sin driftingbil själv, och hur han gör den här satsningen på egen hand. Det är först i år han har börjat jobba mer med samarbetspartners, och nu har alla fått en plats på bilen, i och med den nya dekoren.
– Annars jobbar jag ihop till allt själv, och sliter för att kunna ha råd med det jag gör.
Sista helgen i april gjorde Hampus premiär inne på stora banan på Mantorp park. Tidigare har han bara kört i den så kallade "sladdgården", vilket är en träningsbana, formad som en åtta, där man lär sig drifta under enklare former. Känslan från körningen på stora banan är något han sent kommer att glömma.
– Det var en otroligt lärorik dag och bilen har gått som en klocka. I slutet av dagen fick jag in några bra varv med en ingångshastighet på 120 kilometer i timmen i första kurvan, innan man kastar upp bilen på drift.