Med över 22 miljoner byggda bilar är bubblan världens mest producerade bilmodell. På Mantorp park finns närmare tusen av dessa -- från rostigt gammalt original till blästrat plåtrent nyskick.
Ingen störs av att bilsnillet Ferdinand Porsches billiga bubbla föddes på ritbordet efter en politisk graviditet i Hitlers Nazityskland på 1930-talet.
Med helt andra känslor samlas därför tusentals entusiaster från hela Europa på den moderna historiens 21:a Bug Run på Mantorp park.
-- Jag är här för tredje året och trivs i detta Volkswagens broderskap som är spritt över hela världen, förklarar polacken Filip som säljer VW-prylar till de drygt 5 000 besökarna.
Vad är så speciellt med din gamla VW-buss?
-- Det är en 66:a som tar mig överallt. Reservdelar finns över hela världen och bilarna är lätta att reparera, säger Filip.
1983 togs det första initiativet till Bug Run av ett gäng Volkswagenfrälsta Linköpingsbor. Sedan dess arrangeras den årliga träffen av den ideella föreningen Bug runners på Mantorp Park.
-- Det är många nationella klubbar som samarbetar med Bug runners som central klubb och spindeln i nätet för att klara av arrangemanget.
Det förklarar Lena Lilliehorn Grape som är en av arrangörerna med ansvar för att ett hundratal funktionärer bidrar till ett välsmort maskineri.
Men är det inte lite väl många nutida Golf och Polo med bland de klassiska bubblorna?
-- Bug run består av två halvor. En luft- och en vattenkyld och därmed finns det plats för senare VW-modeller, förklarar Lena Lilliehorn Grape.
På asfaltsplattan bredvid banan har arrangörerna öppnat en marknadsgata fylld av pryl- och reservdelsnasare från hela Europa, eftersom detta är ett högst internationellt arrangemang.
Här finns allt. Exempelvis en 37 graders vinkelvriden stiftmutter med Whitworth-gänga för kransventilens inre kretsloppshalva. Alltså till brassarnas 59-modell med den axelslipade flexmuffen vid övre styrstaget.
I ett stånd bredvid reservdelarna står Filips polske kamrat och putsar en stapel med blå plastpottor i VW-form för små barnstjärtar.
På lördagen osar det bensin och bränt gummi. Det rullas och mullras mycket med dragrace, bankörning och manöverkörning.
-- Det är ju grejen med att vara på en motor- bana, att utnyttja den maximal, anser Lena Lillie-horn Grape som konstaterar att Formel Vee av 1960-talsmodell är en av årets nyheter.
Den stora showdagen med klassisk utställning av bilarna äger rum på söndagen. Snacket går om ett finskt monsterbygge som lär dyka upp till glänsarshowen.
1932 gjorde VW de första provbilarna och resten är bilhistoria i politikens tyska bakvatten. De första civila baggarna byggdes på fabriken i Wolfsburg 1948.
Men ingen så pass gammal veteran lär väl dyka upp?
-- Den äldsta som vi har visat upp var den första modellen från 1948, minns Lena Lilliehorn Grape och fortsätter:
-- Det är till söndagens show som man bygger sina bilar för att visa upp dem och lansera dem. Då är också facktidningarna på plats, konstaterar Lena Lillihorn Grape.
Och så blir det väl en del festande?
-- Självklart. Campingen och partyt är den tredje delen av ett Bug Run, säger Lena Lillie-horn Grape.