Detaljplanen för Fall 1:1 söder om järnvägen i Mantorp har förändrats från när den var utställd för samråd till att den nu är inne i granskningsfasen. Både myndigheter och boende i Mantorp hade mycket synpunkter och det är framför allt två saker som fått kritik. Risken för buller och trånga tillfartsgator.
Myndigheter och nämnder har pekat på buller och risker vid olyckor från järnvägen. Boende i Ubbarpsområdet är oroliga för trafikproblem på de ganska smala tillfartsgatorna Hargsvägen och Stationsvägen. Lantmännen Unibake har dessutom påpekat att företaget använder ammoniak i sin produktion och att bostäder nära tågbanan kommer för nära. 14 privathushåll har lämnat synpunkter plus myndigheter och organisationer.
– Det som varit ett dilemma för projektet och som gjort att planen tagit lång tid handlar om hur vi ska lösa bullret från järnvägen. Ett alternativ är att bygga en bullerdämpning längs järnvägen men det har varit svårt att komma överens med Trafikverket om formerna för det. Eller så kan man bygga slutna kvarter närmast så att husen utgör bullerskydd med tysta gårdar bakom. Men så har tilltänkta exploatörer inte velat ha det, utan mer friliggande byggnader, säger Magnus Hultegård på byggnadskontoret.
Därför har man plockat bort de kvarteren ur planen och ritat bostadskvarter ungefär 150 meter från järnvägen. Två byggföretag har option på att bygga där.
GBJ Bygg vill bygga ungefär 50 lägenheter i två- till trevåningshus i området närmast villorna på Betesvägen och Parkvägen. I sydöstra hörnet planeras också ett gruppboende. Östgötahus vill uppföra mellan 15 och 20 rad- eller kedjehus i den mellersta delen. Längst västerut finns plats för en förskola för 120 barn och av samma typ som kommunen byggt vid Måndalen och Sörby.
För att utemiljön för förskolebarnen ska vara lugn och tyst så byggs en bullervall vid järnvägen närmast dem.
Genom att minska mängden nya bostäder blir det inte så stor trafikökning på tillfartsvägarna som i den första planversionen. I framtiden planeras en ny viadukt över järnvägen i Trumpetarevägens förlängning och då avlastas Stationsvägen och framför allt Hargsvägen, som båda förses med en separerad gångbana, och längs Stationsvägen även cykelbana.
Det är inte så att kommunen har gett upp planerna på att bygga även närmast järnvägen och att skapa ett slags centrum där, intill Resecentrum. Men i och med det här detaljplaneförslaget skjuts det framåt, enligt Magnus Hultegård.
– Det är tänkt om några år och då blir det troligen en ny detaljplan, kanske med en ny skola, säger han.
Boende i området har varnat för trafikproblem i den knixiga dubbelkorsningen Hargsvägen–Idrottsvägen–Tollstadvägen.
Men Magnus Hultegård tror inte att trafiken kommer att öka så mycket att det blir problem där. Med en kommande ny överfart över järnvägen kommer dessa gator avlastas innan nästa steg i utbyggnaden sker. Byggtrafik till det nu aktuella planområdet kan ske västerifrån via Mantorps gård.
Boende förordar en äldre planerad tillfartsgata från Tollstadvägen söder om Ubbarpsområdet. Men detta avvisas av kommunen med motiveringen att det planlades när området planerades för industri och idrott. Man står fast vid bedömningen att vägen klarar utökningen upp till cirka 1 000 rörelser per dag som trafikutredningen räknat fram.
Nu har Mantorpsbor och andra fram till mitten av april på sig att lämna synpunkter på förslaget.