Detaljplan i Mantorp överklagas: "Risk för ökat buller"

Boende i Mantorp har överklagat kommunens första detaljplan inom det planerade nya bostadsområdet söder om järnvägen.

Det är det här området som ska bebyggas med bostäder och förskola. Fältet närmast järnvägen lämnas obebyggt i det här skedet på grund av risk för buller.

Det är det här området som ska bebyggas med bostäder och förskola. Fältet närmast järnvägen lämnas obebyggt i det här skedet på grund av risk för buller.

Foto: Victor Bomgren

Mantorp2021-09-20 19:00
undefined
De gula kvarteren är bostäder, det röda är förskola och det gröna är park och natur. I bildens övre kant syns järnvägen, Resecentrum och Stationsvägen som blir tillfartsgata.

Det är ett par som bor på Stationsvägen som menar att det blir ökat buller och ökad trafikmängd där och på Hargsvägen. Det är de båda gatorna som enligt kommunens förslag utgör tillfartsväg. Det nya området har än så länge det otympliga namnet "Fall 1:1 med flera, etapp 1".

Planen överklagas till mark- och miljödomstolen i Växjö där ärendet nu handläggs. Någon planerad tid för dom finns ännu inte.

Paret menar att kommunen har gjort fel i sin analys av förmodade bullernivåer, samt vad som är godtagbara nivåer enligt Naturvårdsverkets riktlinjer. Där finns andra krav för äldre befintliga bostäder än för nybyggda. Även hur stor trafikökningen blir på de ganska smala befintliga tillfartsvägarna menar man att kommunen haft en alltför optimistisk syn på. "Då spårtrafiken är den dominerande bullerkällan ger ökningen av vägtrafik dock marginella skillnader i beräkningsresultat", skriver kommunen bland annat. 

De klagande anger två alternativa lösningar för hur trafik kan ledas in i området. I första hand vill de att Trumpetarevägen förlängs med en planskild passage över eller under järnvägen. Den lösningen finns med i översiktsplanen men skjuts där på framtiden. Orsaken till det är att man menar att man bantat ner mängden bostäder i den första etappen. 

Paret i Mantorp menar att eftersom den nya passagen ändå planeras kan man lika gärna bygga den nu direkt.

undefined
Det är det här området som ska bebyggas med bostäder och förskola. Fältet närmast järnvägen lämnas obebyggt i det här skedet på grund av risk för buller.

I annat fall vill de klagande att Parkvägen blir tillfartsväg, vilket skulle innebära att trafiken kommer en bit ifrån järnvägen och att bullret sprids "över ett större område och därmed reducerar ljudnivåer och medföljande olägenhet", enligt överklagandet.

I planen finns en förskola efter samma snitt som Sörby och Måndalen i Mjölby. När det gäller bostadshöjder anges två till tre våningar. Två större bostadstomter ingår i planen och där finns det optioner. Östgötahus som i dag bygger i Södra Rydja vill bygga cirka 20 kedje- eller radhus. Företaget GBJ avser att bygga ett 50-tal radhus och lägenheter. Det finns även en tomt för ett framtida LSS-boende.

Hösten 2022 hoppas kommunen att det blir klart att börja bygga, men det beror förstås på gången i överklagandet.

På andra sidan järnvägen pågår också ett detaljplaneärende, när det gäller pendlarparkeringen och det gamla magasinet intill parkeringen där en intressent har planer på att inreda en butik.

Karta: Parkvägen
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!