P-förbud nattetid har det varit redan sedan tidigare, men nu kommer man att bevaka området på mer regelbunden basis. Lastbilarchaufförer får övernatta – om de betalar för sig.
– Vi har ett nytt avtal med Securitas och för en vecka sedan satte vi upp skyltar om att lastbilar måste betala p-avgift på helger och efter klockan 23, säger Thobias Lindqvist, centrumledare på Depot Mantorp.
Det är fastighetsägaren norska Förvaltnings AB Bergmantorp som tagit det här steget.
– Anledningen är att vi vill ha bättre ordning på parkeringen och att det ska bli lugnare och mer stabilt på kvällar och helger, säger Thobias Lindqvist.
Han menar att mängden med långtradare som frekventerar den nedre delen av parkeringen leder till stort slitage på asfalten genom att fordonen svänger runt snävt och river upp beläggningen. Det blir stora potthål som måste repareras.
Förutom hård belastning på lastbilsparkeringen, så används den stora asfaltplanen även av unga motorburna besökare kvälls- och nattetid.
– Så är det. Vi har problem med de som åker och sladdar och grejar. Securitas sköter egentligen bara bevakningen av parkerade fordon. Buskörningen är en sak för polisen. Men vaktbolaget kommer att ringa polisen om det behövs, säger Thobias Lindqvist.
Mattias Tegnér är parkeringsansvarig på Securitas i Östergötland. Han säger att man har ambitionen att ha bevakning på området varje natt.
– Vårt jobb är främst att se till att långtradarna inte står huller om buller och att de betalar avgiften. Men vi kan ingripa om det till exempel är pågående skadegörelse. Vi har en rapporteringsskyldighet gentemot polisen, säger Mattias Tegnér.
Henrik Johansson, platschef på varuhuset Möbel Trend intill Depot, menar att problemen med bus kulminerat i vår och sommar.
– Vi har sökt tillstånd för kamerabevakning och vi hägnar nu in vår kundparkering och låser på kvällstid. Vi sätter upp staket runt hela vårt område för att personer uppehåller sig på baksidan, skräpar ner och gör åverkan, säger Henrik Johansson som hoppas att p-förbud och ökad bevakning på Depots parkering ska förbättra situationen.
Men Madeleine Valenzuela i gruppen Nattvandring i Mantorp tycker tvärtom att det varit lugnare i sommar på parkeringen, som är en av de punkter de besöker på helgkvällar. De har gått tre och tre de flesta helger i våras och i sommar.
– De som vi mest riktar in oss på är de yngre ungdomarna med moppar eller epa-traktorer och de håller sig lite för sig. I lördags pratade vi med ett par killar som sladdade, med följd att de slutade köra, berättar Madeleine Valenzuela.
Men själva parkeringsförbudet tror hon inte kommer att påverka ungdomarna, för de kör ju eller sitter i sina bilar och snackar. Hon säger att medan hon och de andra nattvandrarna var på plats i lördags mellan 23 och 01 såg de inte till någon väktare.
– Ungdomarna kommer efter elva och är där fram till fyra-fem på morgonen, även 15-16-åringar, säger hon och önskar att föräldrar sätter gränser och att fler vuxna deltar i nattvandringarna.
Då och då samlas det till större så kallade bilträffar på parkeringen.
– De kallar varandra via sociala medier och det kan komma folk både från Stockholm och Skåne. Depot har börjat hyra in väktare när det är en bilträff på gång. Och det har lett till att träffarna flyttar därifrån, bland annat till en parkering i Mjölby i stället, berättar Madeleine.