Under hela november har ett forskningsprojekt lite utöver det vanliga pågått. VTI, Statens väg- och transportforskningsinstitut i Linköping, har låtit 72 testförare ur allmänheten köra onyktra.
Correns reporter fick följa med fyra boende utanför Mantorp när de testade att köra onyktra inne på motorbanan Mantorp park. Allt för forskningens skull.
– Det handlar om att testa hur trötthet och alkohol påverkar bilkörning, säger Anna Anund som är forskningschef på VTI.
Det är företaget Smart Eye som beställt studien av VTI. Det är ett företag som gör mjukvara till förarstödssystem.
– Vi är framför allt intresserade av hur trötthet och alkohol samverkar vid bilkörning, säger Lisa Strandvik, global marknadschef på Smart Eye.
Inne i en byggnad på Mantorp parks område har ett rum gjorts i ordning. Försökspersonerna deltar två och två. Där finns funktionärer från VTI, och från Smart Eye. Vid ena väggen står ett drinkbord med diverse tilltugg, i en kyl finns groggvirke och soffor och fåtöljer bjuder in till att sitta och dricka.
Deltagarna ska köra bil upprepade gånger medan de antingen blir mer och mer onyktra eller medan alkoholhalten i deras kroppar avtar. De får även köra helt nyktra som jämförelse. Både dagtid och på natten har testerna genomförts.
Vid elvatiden på fredagsförmiddagen kommer grannarna Jerker Alexandersson och Thomas Petri in och ska börja sin "fest". Då har paret Alexander Pettersson och Linda Sjökvist redan kört flera gånger. De har helt olika förutsättningar.
Jerker och Thomas får snabbt upp en stämning av fest, även om de så klart också är fullt införstådda med att detta är en vetenskaplig studie, och inte något fredagsparty. Men de starka groggarna av rom och cola lockar fram både dåliga vitsar och skratt. De ska direkt dricka sig upp till 1,2 promille till den första körrundan på banan. Sedan ska fler pass köras med sjunkande alkoholhalt.
– Jag ser det här som vetenskap, säger Jerker något salongsberusad.
För Linda och Alexander är det inte alls lika roligt. De får inte dricka tillsammans eftersom de ska göra sina körningar varannan halvtimme. Mellan körningarna måste de snabbt öka sin alkoholhalt.
– Jag blev lite besviken att vi inte får göra detta ihop, jag är inte van vid att dricka så här mycket och så här fort, säger Linda och kämpar med sina GT-groggar medan hennes sambo är ute och kör.
Båda två är sjuksköterskor. Linda jobbar på akuten i Motala. Alexander kör ambulans. Båda har sett effekterna av alkohol och trafik. Linda berättar om personen som kom in på akuten med över tre promille i blodet. Alexander har anlänt till olycksplatser där alkohol funnits med i bilden. Båda har deltagit i tidigare VTI-projekt.
– Globalt sett är det alkohol eller andra berusningsmedel med i bilden på 35 procent av alla olyckor, säger Lisa Strandvik på Smart Eye.
Utvecklingen av förarsystem som kan upptäcka både trötthet och alkoholpåverkan hos förare har kommit en bra bit. Lisa är säker på att lagkrav på sådana system i nya bilar inte är långt borta.
Innan deltagarna släpps ut i "trafiken" ska de göra olika test. De får sitta i intervju med VTI:s personal. Inför varje körning får de göra ett reaktionstest framför en skärm. De blåser i en alkoholmätare före och efter för att forskarna ska ha koll på deras berusningsgrad.
Johanna Larsson och Christer Ahlström är forskare på VTI och håller i testet tillsammans med Smart Eyes personal. Deltagarna får en viss tid på sig att komma upp i den alkoholnivå de ska ha. Johanna och Christer mäter upp och håller noga koll på att de får i sig drycken i lagom snabb takt.
När Lindas sambo Alexander kommer in igen efter den andra körningen, är hon redan i rummet bredvid och gör förberedelser för sin andra tur. Jag har fått tillåtelse att sitta med i bilen. Men vad hon gör i det andra rummet är strikt hemligt. Ett skynke skymmer sikten in dit.
– Man fick ett pulsband på kroppen och gjorde ett test vid en bildskärm, berättar Linda efteråt.
Ett blåsprov görs både där och i bilen före och efter körning. Jag får strikta order om vad jag får fotografera i bilen. Bredvid Linda i framsätet sitter en man och kan bromsa om det går snett. Men det gör det inte för Linda kör lugnt och koncentrerat. I baksätet bredvid mig sitter ytterligare en funktionär från Smart Eye. Var femte minut frågar han om hur trött Linda känner sig. Linda väljer nivån "lätt trötthet".
– Det kändes ändå ganska bra. Lite svårt att hålla hastigheten på en så stor och tom väg, säger Linda efteråt.
Hennes berusning är inte så påtaglig trots 0,84 promille, långt över de tillåtna 0,2. Från baksätet märker man inte att något är fel.
Banan har inte gjorts särskilt svår. Några hastighetsskyltar, en stoppskylt och ett rödljus som plötsligt tänds.
– Det är 50 här, säger funktionären en gång under den halvtimme som provet pågår.
Bilarna är utrustade med dubbelkommando och är fullproppade med elektronik och mätutrustning. Kameror och instrument registrerar ögonrörelser, hjärtfrekvens och förarens körförmåga.
Efter att Linda druckit sig klar för den tredje körningen – vilket tagit emot rejält för henne – kommer hennes sambo Alexander tillbaka från sin tredje körning.
– Det var svårt att hålla sig vaken. Man fick försöka koncentrera sig hela tiden. Jag blev tröttare och tröttare. Att hålla fokus på vägen blev till slut det enda, säger han och är märkbart fokuserad på att se något så när nykter ut under intervjun.
Strax efteråt kommer hans granne Jerker tillbaka från sin första körning. Han sluddrar märkbart.
– Jag fick veta att han bredvid mig bromsade 13 gånger, fast det märkte jag inte. Jag tyckte att jag var koncentrerad och en ganska bra förare. Men jag vet ju att jag egentligen inte var det. Jag var bättre än jag trodde jag skulle vara. Men jag förstår nog att det gick sämre, säger han med en logik som doftar rom och cola.
För att få deltagare har VTI gått ut på sociala medier och på Internet med en inbjudan till allmänheten. Man ville ha personer mellan 25 och 66 år gamla och med en viss erfarenhet av bilkörning. Rekommendationen var att delta två och två. Efter utfört försök erbjöds taxi hem.
Resultaten anonymiseras och kommer att redovisas i vetenskapliga sammanhang.