Fast efter lucia öppnar trappan i alla fall tillfälligt. I jul och nyår ska resenärerna kunna passera där. Sedan stängs trappan igen och alldeles efter nyår kommer stenleveransen.
– När vi började skulle leveranstiden vara 8-10 veckor, men det höll ju inte, säger gatu- och trafikingenjör Mats Rydell på service- och teknikförvaltningen.
Det har sedan länge läckt in vatten i teknikrummet som finns under trappan. Där har kommunen teknisk utrustning till belysning, skyltar och liknande.
– Det är så klart inte helt lyckat att det regnar in där, säger Mats Rydell. I mitten på 1990-talet fanns värmeslingor i trappan, och så ska det bli igen. Då blir det torrt och fint för dem som passerar.
Mer renovering vid Mantorps station: de gamla cykelställen byts ut mot bättre och säkrare. Samtidigt ska också belysningen förbättras på norra sidan om stationen.
– Det som har dragit ut på tiden är att vi måste lyfta markstenen för att kunna gräva för kablar och belysningsstolpar, säger trafikingenjör Joel Runn.
De nya cykelställen blir fler och samtidigt bredare och i dem kan även cykelramen låsas fast.
– Det blir betydligt säkrare, säger Joel Runn. Att belysningen förbättras påverkar också stöldrisken. På baksidan av stationen har ju tjuvar kunnat agera ganska fritt och det har varit en del problem med stölder.
Senare i vår hoppas kommunen kunna väcka liv i den gamla Mantorpsskylten.