Bussen, som var på väg från Stockholm till Jönköping, voltade över räcket i södergående fil och hamnade i diket. Räddningstjänsten fick larmet strax före kl 15 och vid olycksplatsen rådde både halka och hård vind som pressade fordonet från vänster. 45 personer åkte i bussen.
En 68-årig man från Boråstrakten dog, tre skadades allvarligt, men deras skador är inte livshotande, enligt beredskapsläkare Lars-Gunnar Arnesson.
-- De som fick de allvarligaste skadorna satt på högersidan av bussen. De har ansikts- och bröstkorgskador.
Chauffören klarade sig utan fysiska skador, men chockades svårt och var en av de första som i ambulans fördes till universitetssjukhuset i Linköping. Enligt polisens insatschef Ivan Petersén har polisen endast hållit ett preliminärt förhör med föraren..
Ett ögonvittne (se artikel på nästa sida) som färdades i den norrgående filen har berättat att den hårda vinden från vänster grep tag i bussen som voltade över räcket. Enligt räddningsledaren, brandmästare Lars Sandberg vid räddningstjänsten i Mjölby, var det också halt vid olycksplatsen.
Larmcentralen i Norrköping slog katastroflarm och Lars Sandberg begärde att man skulle skicka alla tillgängliga ambulanser till olycksplatsen. Även läkarlag från US deltog i räddningsarbetet.
-- Exakt hur många ambulanser som kom hit vet jag inte, men det var från Mjölby, Motala, Linköping och även från Jönköpings län, säger Lars Sandberg.
Efterhand fick Mjölbys utryckningsstyrka på fem man förstärkning från Linköping, och totalt deltog 15 man i räddningsarbetet.
-- Som tur var fanns en narkosläkare i den första bussen som kom efter olycksbussen. Han gjorde en stor insats, gav första hjälpen till de skadade, identifierade de svårast skadade och fick tillsammans med andra passagerare ganska snabbt ut de oskadade passagerarna.
Hur var läget när ni kom till olycksplatsen?
-- Förvånansvärt lugnt med tanke på olyckans omfattning, Absolut ingen panik även om många grät och de allra flesta var mörbultade efter att ha kastats runt i bussen.
En av räddningstjänstens första uppgifter blev att öppna bussen vid bakpartiet för att undsätta två unga kvinnor. En av dem bröt en arm men var loss ur bussen cirka 40 minuter efter avåkningen.
Många av passagerarna från olycksfordonet hade ont, men fick vänta på hjälp när andra svårare drabbade behövde vård i första hand.
Vädret var mycket hårt, med stark blåst, snöyra och kyla. Det var viktigt att hålla de skadade varma och privatpersoner kramade de chockade passagerare som satt invirade i filtar och tålmodigt väntade. Alla hade lämnat bussen utan sina ytterkläder och behövde hjälp att hålla värmen.
Den hårda byiga vinden i kombination med snöglopp försvårade räddningsarbetet. Fram till 21.30 var trafiken avstängd i de södergående filerna och trafiken omdirigerades bland annat till gamla riksettan genom Mantorp.
En av de allvarligt skadade transporterades till Motala lasarett och de övriga två till US i Linköping.
-- Vi hade ytterligare sex ambulanstransporter till Motala, säger Lars-Gunnar Arnesson och fortsätter:
-- Mantorps vårdcentral hade också en mindre sjukvårdsgrupp på plats och tog hand om två personer. Ytterligare en skadad togs om hand i Mjölby.
Utöver det var det 20 personer som fick vård på akutmottagningen i Linköping. De var lätt skadade och Lars-Gunnar Arnesson uppgav att han räknade med att alla skulle lämna sjukhuset under fredagskvällen.
Man iordningställde också en lokal på sjukhuset där man tog in alla som var med om olyckan. De fick träffa personal med psykologisk utbildning.
Sociala jouren ordnade också tio hotellplatser för de passagerarna som behövde det.
De oskadade fördes till en uppsamlingsplats vid Holgersro (Statoilmacken) i Mantorp, där en inhyrd buss från Mjölby tog vid för att fortsätta färden söder-ut.
-- Detta är den svåraste olyckan som hänt inom vår del av E 4 på mycket lång tid, summerade Lars Sandberg.