Gatebil betyder vad det låter som: vanliga bilar från gatan körs så fort föraren vågar och vill. Det är en form av drifting, man kör med ställ, sladdande efter en linje.
1993 ville två norska killar köra fortare än lagen tillät så de hyrde en bana och bjöd in några kompisar. Året var 1993 och det var starten på en bilsport som nu bara växer. 2007 arrangerades Gatebil i Sverige för första gången.
– Numera körs två tävlingar varje år i Mantorp, säger Fredrik Sjöqvist.
Han är vd på Mantorp Park som har blivit Sveriges centrum för Gatebil.
Den sportsliga bedömningen gäller hur man sladdar, hur flytet i åkningen fungerar, hur föraren kontrollerar bilen.
– Men det är lika mycket en sorts kultur, säger Fredrik Sjöqvist. Det är gemenskapen kring bilintresset som är viktig.
Många stannar hela helgen i Mantorp. Det finns flera olika campingar på området och tält, husbilar och bussar står tätt. När bilarna har lämnat banan väntar musiken, underhållningen och festandet under resten av dygnets timmar.
Vem som helst kan köpa en licens för en dag och slita upp sina däck på banan. Många börjar sin karriär med en billig vanlig bil, övar kanske på någon vintersjö, eller hittar ett team att hänga med på Mantorp park. Bilintresset har de gemensamt, hobbyförarna och de som har avancerade extrema tävlingsbilar, de bygger och mekar och skruvar, lånar grejer av varandra och delar med sig av problemlösningar, erfarenheter och prylar.
Och så byter de däck förstås. Stup i kvarten, eller rättare sagt efter ungefär tio minuter. Ungefär så länge håller de.
Teemu Peltola från Finland har just bytt ut de nyss blankslitna däcken mot nya. Han har kört Gatebil i sju år och gör det som egentligen anses omöjligt: han kör drifting med en dieseldriven bil.
– Det var en polare som föreslog att vi skulle bygga om en diesel-Mercedes för drifting, berättar han. Det gjorde vi, jag körde och vi vann mästerskapet.
I finalen krockade han och så byggde teamet en ny bil, en 80-talskombi. Fortfarande Mercedes och diesel.
– Ja, min allra första bil, den som jag köpte när jag var 17 år, var en sån. Och jag gillade den. Och det gick ju bra!
På YouTube har han blivit en stjärna. 6,7 miljoner visningar av hans körning i Eastern European Drift Championship är en imponerande siffra.
– Det är en svår bil att köra, säger han. Ingen annan kan det.
– Vilken annan bil som helst som jag prövar är förstås ännu bättre, men det ger inte lika många klick på YouTube.
Vad behövs för att bli bra på drifting?`
– Lite dumdristighet, kanske. Och att man inte stressar. Jag känner ingen press. Det går som det går.