För låg bemanning än avtalat, brister i rutinerna för att rapportera avvikelser, bristande kompetens bland chefer, brister i journaler och de äldres vårdplaner. Listan med brister är redan lång sedan Mjölby kommun följt upp sitt avtal med Forenede Care.
Bristerna visar att den privatägda vårdgivaren inte följer avtalet som tecknats med Mjölby kommun, enligt Päivi Pannula, förvaltningschef på omsorgs- och socialförvaltningen i Mjölby kommun.
– Vår nämnd har valt att satsa på äldreomsorgen och ställa krav, då förväntar vi oss som förvaltning och de som nämnd, att vårdgivaren ska uppfylla de delarna.
Avtalet innebär att Forenade Care ansvarar för Vifolkagårdens vårdboende, kostverksamhet och hemtjänst i Mantorp. I den kravspecifikation som togs fram vid upphandlingen har bolaget förbundit sig ha en viss bemanning. Men enligt de uppgifter som bolaget har lämnat in har färre jobbat.
Därför har Mjölby kommun nu flaggat för att de kan begära tillbaka ersättning som Forenede Care har fått för att ha en viss bemanning.
– Under den sexmånadersperiod vi tittat på så har vi räknat på 2,6 miljoner, säger Päivi Pannula.
Kommunen har också sett att chefer på boendet har kompetensbrister, bland annat i hur man ska agera när man upptäcker brister och händelser som ska rapporteras som avvikelser, berättar Päivi Pannula.
– När man får en avvikelse ska man veta hur man hanterar den, återkoppla och vidta åtgärder där har man brustit.
Känner du en oro för det ni har sett så här långt?
– Ja men absolut om vi har en verksamhet, oavsett om den utförs av entreprenör eller våra egna, så ska vi leverera en likvärdig och jämlik vård och omsorg, så absolut känner jag en oro om vi inte levererar det.
Hanna Bergkvist är medicinskt ansvarig sjuksköterska i Mjölby kommun och förklarar att det handlar om att avvikelser inte utreds i tid och att utredningarna är för "grunda".
– Riskerna med det är att man skulle kunna missa en allvarlig lex Sara eller lex Maria när man inte har den här systematiken.
Hon berättar att det pågår två lex Sara-utredningar i skrivande stund som inte är klara ännu och som kommunen inte tagit del av.
– Utredningarna får ta upp till två månader. Och det är de allvarliga som anmäls till Ivo.
Kommunens uppföljning visar också att de äldres vårdbehov och vårdplaner inte har dokumenterats enligt gällande nationellt regelverk.
Nyligen fick de politiska ledamöterna i omsorgs- och socialnämnden en dragning om bristerna. Ordföranden Anna Johansson säger i en kommentar:
– Vi ser mycket allvarligt på resultatet av avtalsuppföljningen. Vår inställning till en ny utförare är att vi vill ha en god relation och att vi ska kunna lita på att de följer avtal. Forenede Care har fått ett förtroende från nämnden att ge de boende på Vifolkagården en god vård och omsorg. Det förtroendet blir naggat i kanten när bemanningen inte varit på den nivån som vi avtalat om.
Talesperson på Forenede Care är Roy Sundvall, marknad- och kommunikationschef. Han berättar att bristerna har en direkt koppling till den chef som tidigare var anställd på Vifolkagården men som nu fått sluta.
– Vi har inte fått rätt uppgifter av den här verksamhetschefen och sedan dess har vi avslutat samarbetet med verksamhetschefen. Förtroendet är förbrukat. Angående fråga om bemanning så är vår uppfattning att vi har haft rätt bemanning på plats. Den här chefen har skickat in felaktiga uppgifter, eller underlag, och det har vi begärt en rättelse för nu och det är en dialog som pågår med kommunen så vi kan dela samma bild.
Han berättar att den högsta ledningen fick information om bristerna först i mitten av oktober då de hade möte med Mjölby kommun.
– Kommunen hade omfattande kritik mot vår ledning på plats men de har inte kontaktat oss på Forenede Care. Varken den regionala ledningen eller själva Forenade Cares ledning, har fått information om det. Man har fortsatt att kommunicera med verksamhetschefen på plats, samma som man hade kritik mot.
Han berättar att det finns ett par andra saker i kommunens kritik som de inte är överens om:
– Där vi har bett kommunen förtydliga kommunen vad de menar så vi kan få en gemensam sanning kring det. Vi har skickat in en rättelse och inväntar svar på det nu.
Den tidigare verksamhetschefen för Vifolkagården reagerar på att man skyller på att hon skickat in fel uppgifter om bemanningen:
– Det känns väldigt tråkigt och orättvist. Vi har varit fyra som gemensamt sammanställde uppgifterna som kommunen begärde från oss. Jag hade ansvaret för själva boendet och har jobbat tätt ihop med de andra verksamhetscheferna och samordnarna på Vifolkagården, säger hon och tillägger:
– Jag började arbeta i maj, då hade regionchef och en ambulerande chef rekryterat en del inför sommaren. Jag tog över och rekryterade vidare tillsammans med min samordnare. Under sommaren hade vi en del avhopp, människor som inte dök upp när de skulle jobba och så vidare. Så tyvärr fick personal gå kort under flera tillfällen på avdelningarna.
Rekryteringen fortsatte därefter för att få det att gå ihop så gott det gick, berättar hon.
– Jag förstår inte vad man menar när man säger att jag har skickat in oriktiga uppgifter om bemanning. Allt som skickats har dragits ut ur företagets egna system. Det är två helt olika diskussioner som jag ser det.
Corren har även kontaktat Forenede Cares ansvariga som fortfarande jobbar på Vifolkagården, men de hänvisar våra frågor till Roy Sundvall.
Forenede Care driver totalt nio äldreboenden i Östergötland. Bolaget är en av de tre största privata vårdgivarna i Sverige inom kommunal vård och omsorg. Under de senaste två åren har bolaget fått hård kritik runtom i Sverige, däribland från Kommunals ordförande, efter personals larm om besparingar på personal och brister i omvårdnaden.
Häromåret övertog Åtvidabergs kommun ett äldreboende som Forenede Care drivit efter att anhöriga larmat om brister, vilket Corren rapporterat om vid ett flertal tillfällen.
När Corren gör en kontroll hos Inspektionen för vård och omsorg, Ivo, hittar vi totalt åtta anmälningar som skickats in mellan juli och oktober i år.
I sex fall är det anställda eller tidigare anställda som larmat, i övriga två är det anmälningar från anhöriga. Det handlar om besparingar på personal, dålig arbetsmiljö, att avvikelser som rör patientsäkerhet inte hanterats på rätt sätt, att dementa lämnas utan tillsyn, att både boende och anhöriga känner oro samt att det råder en stor omsättning på chefer.
– Jag känner inte till ärendena i detalj, men vi har inte fått något från Ivo mer än att de har lämnat tillbaka till oss att vi kan hantera det internt. När något inträffar där personal är inblandad så har vi sekretess utifrån det och hanterar det som ett personalärende, säger Roy Sundvall.
De anställda som vänt sig till Ivo menar också att företaget drar ned på personal för att maximera vinsten i bolaget.
– Vi drar inte ner bemanningen för att öka vinsten. Om vi anpassar bemanningen efter ett avtal vi har med en kommun vill vi ligga på den bemanning som vi kommit överens med en kommun.
Corren frågar Mjölby Päivi Pannula, förvaltningschef för omsorgs- och socialförvaltningen, vad hon tänker kring en del av de anmälningar vi sett mot Forenede Care hos Ivo.
Vilken bakgrundskoll gör ni på bolag innan de får ett sådant här avtal?
– Utifrån hur kravspecifikationen vid upphandlingsförfarandet såg ut uppfyllde Förenede Care alla krav eftersom de fick uppdraget.
Forenede Care har nu skickat in en skriftlig redogörelse till Mjölby kommun för hur man ska komma till rätta med bristerna.
Vet du mer? Tipsa Correns reporter på annica.hesser@corren.se eller genom vår krypterade tipstjänst här. Läs mer om anonymitet här.