15-åring med egen racerbil

Han säger att hans racingresa börjar nu. Men det är inte helt sant, för 15-årige Rasmus Hultgren från Mjölby har tävlat i gokart i flera år.

Team Hultgren. Rasmus har god support och mekanikerstöd av pappa Magnus.

Team Hultgren. Rasmus har god support och mekanikerstöd av pappa Magnus.

Foto: Sune Johansson

Mantorp2017-05-10 05:00

Det är den vanliga inkörsporten till racingvärlden. De flesta av dagens bilsportstjärnor har börjat på gokartbanan. Rasmus har kört gokart i fyra år. Nu har han just fyllt 15.

Pappa Magnus är förstås stöttande för Rasmus intresse. Han driver bil- och gummiverkstad i Mjölby.

– Det började egentligen med att pappa köpte en G20, säger Rasmus.

Det är en liten öppen racerbil av märket Ginetta, en engelsk bil som har en egen tävlingsklass. I höstas skaffade de den senaste Ginettamodellen, en begagnad G40.

I helgen tävlade Rasmus för första gången på Vårracet på Mantorp park. Men det höll på att inte bli någon start för honom. Förra tisdagen på träningen körde han av banan och skadade bilen.

– Jag fick ett släpp i Pariserkurvan. När jag skulle räta upp fick bilen plötsligt grepp igen och jag åkte in i räcket med vänstersidan.

Med tre dagar kvar till första tävlingen blev det lite panik. Pappa Magnus fick hasta iväg till Stockholm för att skaffa reservdelar. Vissa delar fick beställas från England. Den sista anlände på fredagseftermiddagen.

– Jag är väldigt tacksam att vi fick ihop bilen till tävlingen. Det var pappa och några till på hans jobb som ställde upp. Det blev lite av akututryckning, säger Rasmus.

I lördags körde han kvalificeringsheat och i första finalheatet på söndagen kom han nia av 20 startande.

– Det gick bra. Jag hängde med hyggligt. Fast jag tog det lite försiktigt med tanke på vad som hände i tisdags, säger Rasmus.

I det andra finalracet gjorde Rasmus ett par misstag. I Parisern (igen!) åkte han ut och hamnade sist i fältet och fick jaga. Han tog sig förbi flera och låg som trettonde bil på upploppet. Men på sista varvet fick han sladd i Mjölbykurvan och hamnade sist igen.

– Men vi är väldigt nöjda med helgen ändå, säger pappa Magnus Hultgren.

I Ginettaklassen är det stor bredd på förarna. Det finns extremt rutinerade som kör ihop med nybörjare i 15–16-årsåldern. Rasmus ser det som en inkörsport för att komma in i racing-tänket.

– Det är en extremt bra klass att börja med. Det är en lättkörd bil och det går inte så fort. Och det är relativt billigt, säger Rasmus.

Relativt betyder i det här fallet att en begagnad bil kostar kring 250 000 och att en säsong körning landar på 70 000–80 000 kronor. Om det inte händer nåt. Äventyret i tisdags kommer inte att täckas av sponsorpengar. Däremot driften, anmälningsavgifter och däck hoppas han med att få sponsormedel till.

Men nu handlar det om att lära sig racingen. Två-tre säsonger räknar Rasmus med att köra sin G40. Sen får han se. Det finns klasser som hägrar. ”Radical” är en. STCC är ett givet mål.

– Men det är inte så jätteallvarligt för oss, säger Rasmus.

– Vad är det du säger? undrar pappa Magnus skämtsamt, när han hör sonens inställning.

Kan du beskriva känslan med att köra?

– Det är ju framför allt farten. Och att få till ett bra flyt i körningen. Det är en bra magkänsla när det går bra. Jämfört med gokart är det lite mer avancerat. Inte bara att gasa och bromsa, säger Rasmus Hultgren.

Att köra gokart är mer fysiskt ansträngande. Här är det mer psykisk påfrestning, menar han.

– Här är det halt nästan hela tiden. Och kraschar man kan det vara helt kört för bilen. I gokart brukar det vara lätt att reparera efter misstag.

Det är ändå inte bara racing som gäller för Rasmus. Han går i åttan på Blåklintsskolan, tränar karate och är med i Motalagymnasterna. I förra veckan tog han sitt moppekort. Så nu får han köra på allmän väg. Men bara i 45.

Ginetta G40

Ersatte den något motorsvagare G20 men båda bilarna körs klassen Ginetta GT5 Challenge.

Är en enhetsbil, får inte trimmas eller modifieras. Växellåsa, motor och diff är i stort sett samma i alla bilar. Det blir förarens skicklighet som är avgörande.

Säsongen körs i fem lopp. Förutom Mantorp är det Rudskogen i Norge, Falkenberg, Karlskoga och Kinnekulle.

Två av deltävlingarna körs i samband med STCC.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!