Den nya järnvägen kommer att ge Malmslätt en ny pendeltågsstationoch möjlighet till tätare turer till bland annat Linköping. Men densvåra frågan är hur de två nya järnvägsspåren ska dras genom samhället.
Vid ett samrådsmöte i november presenterade Banverket en förstudieför sträckan Linköping--Mantorp. I det finns två förslag på var man kanplacera en ny pendeltågsstation. Det ena är mitt emot flygvapenmuseum,det andra är mitt i samhället, i anslutning till Kärna centrum.
Samtidigt berättade Banverket om de tre "korridorer" de tittar på,alltså tänkbara sträckningar för de två nya spår som ska byggas.
Enligt det första förslaget ska man bygga två spår parallellt med detvå befintliga. Då hamnar pendeltågsstationen mitt emot flygvapenmuseum.
Det andra förslaget är att komplettera de två befintliga spåren medtvå som dras längs med E4:s södra sida. Även i det förslaget hamnatpendeltågsstationen vid flygvapenmuseum.
Det tredje och mest radikala förslaget är att dra fyra spår rakt genom Malmslätt och placera stationen vid Kärna centrum.
Banverkets representanter ville ha reaktioner från allmänheten, och det har de fått.
-- Vi har fått in många synpunkter. Det tycks finnas ett stortengagemang för Malmslätts framtid, säger Tomas Köhler, projektledare påBanverket.
-- Två synpunkter dominerar. Många är oroliga för vad som ska händamed grönområdena vid Hellgrenshagen om man drar spåren genom samhället.
-- Den andra synpunkten rör alternativet där man bygger spår längsE4. Det finns en oro för att det skulle ge bullerstörningar för dem sombor i den delen av Malmslätt, säger Tomas Köhler.
För många låter det som om alternativet att bredda den befintligajärnvägen med ytterligare två spår skulle vara det mest naturliga. Mendet finns problem även med det förslaget. Det går inte att bygga flerparallella spår utan att det drabbar Kärna mosse.
Bengt Malmqvist och Rolf Bergqvist sitter båda i styrelsen förbostadsrättsföreningen Vetekärnan i Malmslätt. Som representanter för61 hushåll i den västra delen av Malmslätt har de satt ihop enskrivelse till Banverket.
-- Vi har framför allt invändningar mot förslaget att dra fyra spårgenom Malmslätt. Det skulle klyva samhället i två delar, säger BengtMalmqvist.
-- Dessutom skulle spåren förstöra det skogsområde som vi har inpå knuten, och som är en av de stora kvalitéerna med att bo här.
De är kritiska till samrådsmötet i november. Då var banverket intesärskilt tydliga med att visa de tänkbara järnvägssträckningarna.
De ville framför allt ha allmänhetens synpunkter på var pendeltågsstationen borde ligga.
-- Men det går inte att prata om järnvägsstationer utan att också diskutera hur spåren ska dras dit, säger Bengt Malmqvist.
Samrådstiden går ut den 16 januari. Men Malmslättsborna kommer attfå flera möjligheter att komma med synpunkter. Redan i vår kommerBanverket att presentera nästa steg i planeringen.
Då kommer ett mer detaljerat förslag för hur järnvägen kan dras attpresenteras. Även då kommer det att finnas flera alternativ,förmodligen de tre alternativ som redan diskuteras.
-- Vi kommer att göra det i form av en utställning som visar de korridorer som vi föreslår, säger Tomas Köhler på Banverket.