Beteckningen är HKP10, Eurocopter AS 332 Superpuma.
Helikopter 10, kort och gott.
Sverige beställde tolv exemplar av den fransktillverkade bjässen som levererades till Försvarsmakten mellan 1988 och 1995.
Under två år, 2011 till 2013, tjänstgjorde tre stycken som ambulanshelikoptrar i Afghanistan där personer från olika länders förband, inte enbart svenskar, transporterades för att få sjukvård.
– En rejäl och stabil kamrat som gick att lita på. I alla väder, säger kommunikationschef Lasse Jansson när han sätter sig i förarkabinen på den kärra som kommer att visas upp under lördagens motordag på Malmen dit allmänheten är välkommen.
Karolina Hallstedt på Flygvapenmuseum är projektansvarig för dagen och hon presenterar ett brett utbud där fokus kommer att riktas mot olika typer av helikoptrar.
– Det blir ingen flyguppvisning, utan maskinerna kommer att stå kvar på marken. Men besökarna kommer att ges en unik möjlighet att närma sig helikoptrarna på ett sätt som de förmodligen aldrig gjort tidigare, säger hon och fortsätter:
– Personligen gillar jag att sätta mig i en flygkropp och förnimma dofterna av bränsle, olja och allt det gamla. Det skapar en härlig känsla i kroppen som knappt går att beskriva.
Exemplaret av Helikopter 10 som finns på Malmen används av Aviation technical training som bland annat utbildar flygtekniker till den civila sektorn.
– Perfekt för ändamålet. Modern, stor och välutrustad, säger läraren Henrik Lilliesköld och betraktar den gråmålade "pensionären."