Det kalla kriget är numera förpassat till historieböckerna – men då 1985 – var det verklighet. Samtidigt var det många enheter inom det svenska försvaret som lades ner eller flyttades. En av dem var Arméflygskolan i Nyköping. Den återuppstod sedan under namnet Östgöta arméflygbataljon på Malmen.
Den sommaren fick 50 anställda byta anställningsort, men det var endast 15 av dem som bytte bostadsort. 35 började pendla.
– I början var vi ett helt gäng, men allt eftersom folk gick i pension så blev vi färre och färre, berättar Sören Ek, dåvarande flygchef, numera pensionär.
Pensionsåldern för dem som flyger är 55 år, så trots att det är drygt tio år sen han slutade flyga är han bara 67 år nu.
Firandet av 30-årsjubileet på Malmen gjordes genom att flyga hit helikoptrar från Nyköping precis som då.
– För några veckor sen blev jag uppringd och ombedd att leda flygningen och jag tycker det var ett roligt initiativ. Jag navigerade så att det blev samma rutt, säger Sören Ek.
De nuvarande, något yngre eleverna, fick se hur små skolhelikoptrarna var 1985.
Dagens chef för helikopterbataljonen, Ulf Landgren, ser ljust på framtiden.
– Det finns en framtidstro här. Vi har samlat alla våra helikoptrar i Östgöta arméflygbataljon. Här på Malmen är vi drygt 600 anställda nu och vi ska bli 660, berättar han.
Men han skulle gärna se en omprövning av miljötillståndet så att de fick flyga mer. Nu är det begränsat så att de normalt får flyga mellan 7.30 och 17.00. Undantag kan göras när polisen behöver hjälp.