Dykare räddade ”Röd David”

På Flygvapenmuseum finns det enda bevarade exemplaret av Saabs bombflygplan B 18B. Det kan vi tacka den forne dykarledaren Jack Sjölund, 75, för.

B 18-planet hade legat på havets botten i 33 år innan Jack Sjölund och hans arbetskamrater lyckades bärga det. I går återsåg den tidigare dykarledaren på KA 5 
i Härnösand det restaurerade bombplanet.

B 18-planet hade legat på havets botten i 33 år innan Jack Sjölund och hans arbetskamrater lyckades bärga det. I går återsåg den tidigare dykarledaren på KA 5 i Härnösand det restaurerade bombplanet.

Foto: Tord Olsson

Malmslätt2013-08-06 11:30

I februari 1946 var åtta B 18-bombare på väg från F 14 i Halmstad till Luleå.

Det höll på att sluta i katastrof. En kraftig snöstorm tvingade planen att nödlanda i trakten av Härnösand i Ångermanland.

Landade på isen

Ett av planen, som gick under beteckningen ”Röd David”, landade på isen utanför hamnen.

Besättningen kunde sätta sig i säkerhet – men efter ett par dagar brast isen och flygplanet sjönk.

Flygplanet var nästan helt nytt – det hade bara en total flygtid på 21 timmar.

I mitten av 1970-talet väcktes tanken på att försöka bärga planet. Förhoppningen var att det skulle införlivas i Flygvapenmuseums samlingar och därmed fylla en flyghistorisk lucka.

Det skulle dock krävas stora ansträngningar att bara lokalisera det havererade bombplanet. Jack Sjölund, som på måndagen tog med sig sina närmaste anhöriga till museet i Malmslätt, berättar:

– Hösten 1978 var vi nära att ge upp. Men vi bestämde oss för att göra en sista sväng. Det var en himla tur.

”Alldeles i extas”

På förmiddagen den 16 november 1978 upptäcktes planet med hjälp av sonarutrustning. Det låg på 29 meters djup.

– Jag blev alldeles i extas när vi hittade planet. Jag kommer så väl ihåg första gången jag dök ner till planet och fick syn på flygvapnets symbol med de tre kronorna.

Tillsammans med sina dykarkollegor på KA 5 i Härnösand lade Jack Sjölund ned åtskillig tid på att förbereda bärgningen.

– Vi var rädda att flygplanskroppen skulle gå sönder men vi fick låna madrasser som vi surrade fast. Det fungerade.

Den 10 september 1979, efter fyra veckors förberedelser inför det avgörande lyftet, klöv ”Röd David” vattenytan.

– Planet var inte så vackert efter bärgningen. Nospartiet var borta och propellrarna hade lossnat. Men motorerna och vingarna satt kvar där de skulle.

Från oktober 1945 till februari 1949 tillverkade och levererade Saab 119 exemplar av B 18B till flygvapnet. De bärgade planet, som har restaurerats av Östergötlands flyghistoriska förening, är unikt och intar nu en självklar plats i Flygvapenmuseums samling av svenska militära flygplan.

Dykarbasen Jack Sjölund hade inte sett planet på flera år när han i går tog sig en närmare titt på det i en av utställningshallarna.

– De som har restaurerat planet har gjort ett fantastiskt jobb. Jag känner mig stolt när jag ser det.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om