Även den kommande helgen tvingas SAS ställa in en lång rad avgångar på grund av brist på kabinpersonal.
Kostnaderna för de inställda avgångarna är blygsamma men bolagets anseende skadas, säger branschexpert som TT talat med.
Redan förra helgen tvingades SAS ställa in 45 avgångar från Kastrup, vilket drabbade 4 000 resenärer. Förklaringen då liksom den kommande helgen är bristen på kabinpersonal i Danmark. SAS har gett för många kabinanställda semester samtidigt. Och trots att all extrapersonal satts in räcker inte det för att bolaget ska klara av behoven under sommarsemestrarna.
Den kommande helgen tvingas SAS ställa in 31 avgångar vilket betyder att upp mot 3 000 resenärer drabbas.
Det rör sig om en kostnad för SAS på 1 000 kronor per passagerare, säger branschorganisationen Svenskt Flygs generalsekreterare Harald Rosén till TT.
Problemet för SAS är att bolagets anseende försämras och att många passagerare som drabbats väljer andra flygbolag när de ska flyga nästa gång.
Harald Rosén tror också att SAS pågående besparingsprogram Turn Around 2005 också minskar SAS-personalens lust och motivation att arbeta extra.
Bristen på dansk kabinpersonal drabbar den kommande helgen flera avgångar från Kastrup till Landvetter och en avgång från Kastrup till Arlanda.
SAS försöker nå alla som är inbokade på de inställda avgångarna för att informera om läget och hjälpa till med ombokningar.