De första kontrakten för Citytunnelprojektet i Malmö, värda nästan fyra miljarder kronor, har nu tecknats. Men alla tillstånd är inte klara och järnvägsförbindelsen mellan Malmö central och Öresundsbron kan inte tas i drift förrän 2011.
Kontrakt för tre entreprenörer presenterades av Citytunnelledningen på torsdagen. Byggstart beräknas ske i mars nästa år.
NCC International ska bygga den underjordiska stationen vid Malmö Central och NCC Construction Sverige AB gör markarbetena och brobyggen i söder. Kontrakten är värda cirka 1,5 miljarder kronor.
Konsortiet Malmö Citytunnel Group har fått en order värd 2,3 miljarder kronor. I konsortiet ingår tyska Bilfinger Berger AG samt danska Per Aarsleff A/S och E Pihl & Sön A/S.
Uppdraget gäller att bygga tunnlarna och bergrummet för stationen Triangeln i centrala Malmö.
Det här markerar att det nu går från ett planeringsskede till att äntligen bli ett byggprojekt, säger Örjan Larsson, som är projektchef för Citytunneln.
Men ännu har inte miljödomstolen i Växjö avkunnat den dom som ska ge villkoren för Citytunneln. Inte heller har regeringens järnvägsplan fastställts.
Inga byggarbeten kan starta innan alla tillstånd är klara. Redan nu görs bedömningen att Citytunneln blir ett år försenad mot gällande tidsplan och inte kan tas i bruk förrän 2011.
Projektets budget är 8,8 miljarder kronor i 2001 års penningsvärde. Vad tidsförskjutningen och de villkor som miljödomstolen kommer att besluta om betyder för budgeten är oklart. Först när allt är klart kommer ledningen för Citytunneln att analysera de ekonomiska konsekvenserna.
Men Örjan Larsson säger att byggkostnaderna kan komma att öka med omkring 200 miljoner kronor.
Totalt kommer ett 20-tal entreprenörer att anlitas under bygget av förbindelsen och upphandlingen sker successivt till 2008.
Citytunneln är ett av Banverkets projekt. Järnvägen blir 17 kilometer lång. Sex kilometer kommer att gå i en tunnel under centrala Malmö och elva kilometer är en järnväg ovan jord.