Allt går att sälja i OS-tider med ord och symboler som anspelar på OS. Men dyra efterräkningar väntar dem som under Aten-OS snyltat till sig reklam utan att ha varit med och betalat sponsorpengar till Sveriges Olympiska Kommitté (SOK). Matvaror, bilar, elektronikprodukter - allt gick att sälja under OS med anspelning på olympiaden. Antingen med ord som "OS-priser" eller med de olympiska ringarna som lockbete.
Men för att få använda de världskända symbolerna måste företagen vara sponsorer till SOK. Runt 30 svenska företag visste inte det i år, och de får nu brev från SOK med krav om ersättning för varumärkesintrång.
Det är inte riktigt lika många fall i år som under OS i Salt Lake City, men nästan, säger Stefan Lindeberg, ordförande för SOK till TT.
SOK har sedan 1996 varumärkesskydd hos Patent- och registreringsverket för bokstäverna OS i fjorton olika klasser av varor och tjänster. Dessutom har de olympiska ringarna och vissa andra olympiska begrepp skydd. De enda som får använda dem utan att begå varumärkesintrång är tidigare etablerade företag och produkter med olympiskt relaterade namn.
Motsvarande skydd finns inom EU och internationellt. Och SOK går till aktion mot alla som i Sverige utan tillstånd använder de skyddade begreppen och symbolerna i sin marknadsföring.
Dels hittar vi själva sådant, dels får vi tips från idrottsfolk som vet hur viktigt det är. Hela vår intäktssida för att kunna stödja de idrottsliga förberedelserna och truppernas satsningar på OS baseras på samarbetet med företag som betalar för att få en olympisk koppling, säger Stefan Lindeberg.