– Det är nästan ett krav att vi ska ha bilen kvar om vi ska vara kvar. Vi ser vilken nytta vi har av den. Oftast har vi fixat mindre bränder innan de kommer från Boxholm, säger Conny Carlsson.
Han säger att de åtta personer som ingår i brandvärnet alla har samma uppfattning, brandbilen är oumbärlig.
– Vi har bytt några gånger under de år som jag har varit med, men vi har aldrig haft någon bil som varit så bra som denna. Den är helt perfekt.
Det som har diskuterats under året, och som räddningschefen Johan Forsgren gjorde en framställan om till kommunstyrelsen redan i januari månad, är att ersätta Scania P92M i Malexander med en Mitsubishi L200.
Det senare fordonet finns idag vid räddningstjänstens station i Boxholm.
Syftet med ändringen skulle framför allt vara att ge brandvärnet ett fordon som får framföras med B-behörighet. Nuvarande fordon kräver C-körkort.
Enligt Lars Andersson och Conny Carlsson skulle dock tankkapaciteten minskas från 3 000 liter till 500 liter. Då tycker de att de inte kan göra någon nytta längre.
– Vi kan lika väl ställa oss och pissa på branden, säger Lars Andersson, som är veteranen i brandvärnet.
Räddningschefens förslag bottnar i att det enligt honom bara funnits tre personer i brandvärnet som haft C-körkort, däribland Lars och Conny, och alla tre blir pensionärer under året.
Även om de alla har varit intresserade av att fortsätta så är 65 år sista möjliga tjänstgöringsår när det handlar om personal som tas ut med tjänsteplikt.
Den som frivilligt valt att ingå i brandvärn har en sådan tjänsteplikt, man måste ställa upp om man kan och är hemma.
– Vi larmas genom att syfonen vid garaget ljuder. Är det västliga vindar har jag svårt att höra ljudet där jag bor, men jag har hyggliga grannar som säger till att larmet har gått. Skadeglädje kallas sådant, säger Conny med ett leende.
Nåväl, detta med 65-årsgränsen har löst sig. De tre kan fortsätta. Kommunen har kommit på ett fullt lagligt sätt att kringgå tjänsteplikten. Vid varje utryckning så anställs de och anställningen upphör när utryckningen är över.
Nu när denna knut är upplöst förstår inte Lars och Conny varför förslaget om att byta fordon ska behöva ligga kvar och fortsätta diskuteras.
Lars och Conny påpekar att det är inte bara tre utan minst fyra personer som har C-körkort och att detta inte är något problem, att inte alla har det.
De hävdar att i ett nödläge får vem som helst köra.