Nytändning för husvagnssemester

Luleå2004-05-06 15:50

Töntstämpeln är på väg bort - och medelåldern på husvagnsköpare sjunker.

Samtidigt ökar försäljningen stadigt. Hälften av köparna väljer svenska märken - till fromma för sysselsättningen.

Allt fler intresserar sig för semester i husvagn. I fjol såldes 5 010 nya husvagnar i Sverige, i år väntas siffran bli uppåt 6 000. Intresset visar sig också i en ökad produktion och fler jobb.

Kabe i Tenhult i Småland införde tvåskift på en produktionslinje vid nyår och har nu 311 anställda, en ökning med 40 jämfört med i fjol.Cabby i Kristinehamn ska öka sin produktion med 25 procent och har gått från 85 till 95 anställda för att klara det.Polarvagnen i Dorotea sysselsätter i dag 170 personer, men siffran kommer att vara omkring 200 innan årets slut. Egen produktionsökning och överflyttning från Finland av Solifers tillverkning är förklaringen.

Husvagnsförsäljaren Ulf Hedgren i Luleå har sett kundkretsen förändras under de senaste fem åren.

Kunderna har blivit mycket yngre. Tidigare var det ofta pensionärer, nu är den genomsnittlige kunden 40-45 år, hyggligt stadgad, och har barn, säger han.

Omkring en kvarts miljon kronor och uppåt kostar en normal husvagn. De yngre börjar ofta med en begagnad husvagn.

Men det är en otrolig brist på begagnat, säger Ulf Hedgren.

Dan Olsson vid Husvagnsbranschens riksförbund, tror att rädsla för utlandsresor är en bidragande orsak till att husvagnsförsäljningen ökar i Sverige.

Och så har töntstämpeln försvunnit. Husvagn är ett bra sätt att idka familjeliv på till bra kostnad, säger han.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!