Få riktigt missnöjda tågresenärer

LULEÅ (TT)2002-03-02 07:24

Antalet resenärer som är missnöjda med den upphandlade tågtrafiken ökade förra året jämfört med 2000.

Men åtta av tio passagerare var ändå i stort sett nöjda med sin resa. I fjol ansåg passagerarna i större utsträckning än tidigare att biljettpriset var för högt, att det fanns för lite tillgänglig tågpersonal och att de kände osäkerhet när det gällde att komma fram i tid. Det visar en enkät med 6 835 resenärer som genomförts på uppdrag av Rikstrafiken, den myndighet som sköter upphandlingen åt staten. Enkäten genomfördes under hösten 2001 på tolv sträckor som trafikeras av fem olika operatörer. Men trots att antalet nöjda kunder minskade när det gällde pris (sju procent enheter), personal, (sex procentenheter) och tidspassning (fem procentenheter) var ändå åtta av tio resenärer i stort sett nöjda med sin resa. Mindre än tio procent sade sig vara missnöjda.De linjer som ingick i enkäten var Uddevalla-Borås-Herrljunga, Nässjö-Falköping-Skövde, Västerås-Eskilstuna-Katrineholm, Kust till kust, Mittlinjen, Örebro-Mjölby, Luleå-Göteborg, Luleå-Stockholm, Luleå-Kiruna, Gävle-Örebro, Mora-Borlänge, Borlänge-Hallsberg.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!