Export av svenskt flygsystem

Regeringsstödd export av det svenska flygsäkerhetssystemet VDL mode 4 kan leda till att ryskt luftrum öppnas för fraktflyg från Kallax i Luleå.

LULEÅ (TT)2002-09-21 06:08

-- Det är lite av ett genombrott att vi kunnat komma fram på den tekniska sidan, säger Per-Anders Örtendahl, ordförande för den arbetsgrupp som förhandlar med Ryssland om luftrummet.

Projektförslag

Om Ryssland tillåter fraktflyg över Sibirien ökar möjligheterna för Kallax fraktflygplats att bli ett nav för transporter mellan Asien och Europa.

-- De tekniska förutsättningarna kan nog vara klara vid årsskiftet. Sedan kan de politiska förhandlingarna inledas, säger Per-Anders Örtendahl.

Luftfartsverkets dotterbolag Swedavia AB har tillsammans med ryssarna tagit fram ett projektförslag för införandet av säkerhetssystemet VDL mode 4, som utvecklats av uppfinnaren Håkan Lans.

Det arbetar med hjälp av GPS-navigeringssatelliter och hjälper flygplan att i varje givet ögonblick hålla koll på annan lufttrafik.

Viktig pusselbit

Swedavias projektförslag innefattar svenska konsultinsatser och viss utrustning för en provanläggning. Sverige och Ryssland förutsätts dela på kostnaderna.

Hur stor den svenska insatsen blir är delvis en förhandlingsfråga, men den kan komma att uppgå till omkring 50 miljoner kronor.

-- Det handlar om att ta de första stegen i en implementering av systemet i Ryssland. Sedan kan ryssarna fortsätta själva, säger Sture Ericsson, vd för Swedavia.

Långt framme

-- Skulle ryssarna göra det är det en viktig pusselbit för implementering av det svenska systemet i världen. Ryssland är en viktig spelare här, säger han.

De svenska företagen Saab Transponcertech och C.N.S-System ligger långt framme när det gäller flygsäkerhetsteknik, och kan gynnas om det svenska systemet införs på en så stor marknad som Ryssland.

I förhandlingarna om att öppna luftrummet försöker ryssarna också förmå Sverige att agera för att EU ska underlätta för ryskt flyg att få landa i Europa.

Bullernormer

Sedan den första april gäller bullernormer inom EU, som inte klaras av alla ryska flygplan.

-- Men där tror jag inte att det är så lätt att komma fram. Då tror jag mer på den tekniska sidan, säger Per-Anders Örtendahl.

Kallax flygplats fick hösten 1999 en ny landningsbana --Sveriges längsta -- som är 3 350 meter lång. Den är en förutsättning för att Kallax ska kunna bli fraktflygplats.

Banan, som invigdes av statsminister Göran Persson, kostade 140 miljoner kronor, varav staten stod för 90 miljoner.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!