Klädjätten Gap rapporterade på torsdagen en vinstökning med 21 procent. Fokus ligger nu på att förbättra marginaler och övertyga kunder att ge Gaps märken en andra chans.
Gap, med varumärkena Gap, Old Navy och Banana Republic, steg med hela 6 procent i efterhandeln på New York-börsen. Uppgången förklaras främst av att företaget även tillkännagav ett återköpsprogram av aktier för 1 miljard dollar. Familjen Fisher, som grundade företaget, har gått med på att sälja en del av sitt innehav.
Fjärde kvartalets nettovinst var 265 miljoner dollar eller 35 cent per aktie. Enligt Reuters Estimates var det i linje med Wall Streets förväntningar. Motsvarande kvartal 2006 var vinsten 219 miljoner dollar eller 27 cent per aktie.
Som tidigare rapporterats minskade nettoförsäljningen med 5 procent till 4,7 miljarder dollar. I butiker som varit öppna minst ett år var nedgången 3 procent.
Under 2008 planerar Gap att starta kring 100 nya butiker, de flesta Gap-butiker, och stänga 85. Företaget driver globalt sammanlagt över 3 000 butiker.