Det tredje kvartalet redovisar godiskoncernen en vinst före skatt på 101 miljoner kronor, det är bättre än motsvarande kvartal förra året då siffran var 30 miljoner kronor. Skillnaden låter stor, men då ska man komma i håg att det endast handlar om redovisningen för tre månader.
De skäl som vd anger till förbättringen är främst att de rationaliseringar som gjordes när Cloetta och Malaco gick samman nu börjar ge effekt. Det handlar om stängda fabriker i Gävle, Alingsås och i Aura i Finland. I Gävle avslutas det sista under början av nästa år.
Dessutom har försäljningen ökat en aning vilket också bidrar till ökad vinst och under kvartalet har också lånevillkoren med Handelsbanken förhandlats om vilket gör att Cloetta fick lite lägre räntor. Den ökade försäljningen märks i Sverige, Danmark, Finland, Tyskland, Storbritannien och Italien, men i Nederländerna har det hänt något.
Där gick försäljningen ner under tredje kvartalet – uppenbarligen på grund av att holländarna minskat sitt intag av tuggummi. Åtminstone de tuggummin som tillverkas av Cloettakoncernen.
Men om holländarnas tuggummituggande är ett bekymmer så hittar Bengt Baron glädjeämnen lite längre söderut. Italienarna verkar vara på väg att trotsa krisen. För första gången på flera månader ökar försäljningen där. Dessutom närmar sig julen vilken brukar vara en riktig höjdare för försäljningen i Italien.
Antalet anställda i koncernen har minskat något efter att flera fabriker stängts. Nu har Cloetta ungefär 2 400 anställda.