Jimmy Kindström och Kristoffer Kinell fick ett ovanligt uppdrag på tisdagskvällen när M/S Juno fastande på Göta kanal. Även Peter Czigler, reparatör på Göta Kanalbolaget, var på plats för att hjälpa till. Vid 20.45-tiden lyckades de tillsammans dra upp båten med en liten fyrhjulsdriven bärgningsbil och en vajer. En större bärgningsbil kunde inte komma intill kanalen tillräckligt bra.
– Det var ett riktigt mandomsprov för bilen. Båten vägde 254 ton brutto. Det var en utmaning men till slut gick det", säger Jimmy.
Kanalen blir, enligt Peter, snabbt grund i kanterna och det är lätt att båtar fastnar om de inte ligger kvar i mitten av kanalen. Sånt här har enligt dem hänt förr.
– Vi har bara varit här någon timma så det gick väldigt lyckat. Helt enligt planerna. Vi fick bara göra ett omtag, säger Jimmy.
Bärgaren Kristoffer Kinell berättar att han med hjälp av en AIS-sändare kunde se var Juno-båten befann sig. Genom småvägar i skogen tog han sig fram till platsen och var tvungen att använda en mindre bärgningsbil som klarar av terrängen.
– Man är ju alltid orolig om bilen ska orka med att dra upp fordonet. Det är omöjligt att säga hur hårt det sitter fast innan man börjar dra i det. Nu satt båten fast i leran och det brukar inte vara jättetungt”, säger Kristoffer fortsätter:
– Det var många ton att dra upp, det var en tung båt, men det var aldrig någon fara att jag skulle dra av vajern eller så.
Han har dragit upp många båtar i Vättern och kanalen förr.
– Mest i Vättern. Det är fler båtar där och där är det inte bara båtar som kört fast utan båtar som bara lämnats också. Det här var den absolut största båt som jag någonsin dragit upp. Nu är ingenting omöjligt, säger Kristoffer Kinell med ett skratt.
Sent på tisdagskvällen skulle Assistanskåren möta upp M/S Juno i Motala, där den ska spendera natten, för att lämna tillbaka utrustning som använts vid bärgningen.