Omkring klockan 19.30-tiden på tisdagskvällen fick Corren uppgifter om att passagerarbåten M/S Juno gått på grund i Göta Kanal. Fredrik Duveskog, verksamhetschef på Rederi AB Göta Kanal, bekräftade att så var fallet – i alla fall nästan.
– Båten har inte gått på grund utan det är mer en fastkörning kan man säga. Vi har lite lågt vatten i kanalen just nu och det, i kombination med att båten är lastad med ganska mycket bränsle och vatten, gör att den fastnade. Det är ingen stor grej alls, sa han och fortsatte:
– Det kanske inte sker varje säsong men det har hänt många gånger förut. Det är lätt att hamna lite fel i en kurva samtidigt som vattennivån är lite låg.
Rederiets initiala plan var att tömma båten på vatten samtidigt som kanalen fylldes på. På så sätt hoppades man komma loss från lerbanken. När planen drog ut på tiden kallade man in Assistancekåren från Motala. Bärgaren Kristoffer Kinell lyckades att dra loss M/S Juno omkring klockan 20.45 på tisdagen med hjälp av en liten bärgningsbil och en vajer.
Båten väger enligt Assistancekåren över 250 ton.
– Man är ju alltid orolig om bilen ska orka med att dra upp fordonet. Det är omöjligt att säga hur hårt det sitter fast innan man börjar dra i det. Nu satt båten fast i leran och det brukar inte vara jättetungt, säger bärgaren Kristoffer och fortsätter:
– Det här var den absolut största båt som jag någonsin dragit upp. Nu är ingenting omöjligt.
M/S Juno tillverkades i Motala 1874 och är världens äldsta, nu registrerade, passagerarbåt med boendemöjligheter. Båten har bland annat 39 hytter och ett matsalsrum. Ombord på båten, på resan mellan Stockholm och Göteborg, fanns omkring 40 passagerare. En av dessa var Hans från Stockholm. Han tyckte att bärgningen var spännande.
– Göta Kanalfilmen kan gå och lägga sig. Det är spännande det här. Maten är god och vi sitter ju inte i sjön. Vi har fastnat två gånger tidigare under resan men kommit loss båda gångerna. Den här gången var värre, sa han till oss under bärgningen.
M/S Juno fortsatte sin resa mot Göteborg med övernattning i Motala.
– Det var odramatiskt men det är tacksamt att det går att göra en så enkel manöver för att komma loss. Nu får vi hoppas att vi klarar oss från fastkörningar under den här och alla andra resor framöver, säger verksamhetschef Fredrik Duveskog.