Han lämnar macken efter 35 år

Johan Gustafsson lämnar OK/Q8 i Ljungsbro efter att ha varit där i stort sett varje dag sen han var tonåring. Det är ett familjeföretag som förändras – hans pappa började redan 1958.

Historia. Utvecklingen av bensinpumpen fram till 1984.

Historia. Utvecklingen av bensinpumpen fram till 1984.

Foto: Per Olsson

LJUNGSBRO2017-10-16 18:00

"Totto på macken" var en person alla i Ljungsbro kände till. Han började när han var 20 år på Gulfmacken som blev Q8 som blev OK/Q8.

– Det var nog inte så många som ens visste att han hette Thord Gustafsson, berättar Johan Gustafsson.

"Totto på macken" tog in sonen i rörelsen 1982. Då var Johan Gustafsson 15 år – nu har han precis fyllt 50 och tänker lämna ifrån sig nycklarna till butiken.

Istället ska han ägna sig åt sin nybyggda däckverkstad vid Blåsvädret.

Den här måndagen är hans sista. Så gott som samtliga kunder vet om vad som är på gång och trots att butiken ska finnas kvar ligger ett visst vemod i luften.

– Jo, men jag har handlat många gånger av dig, konstaterar kunden Lars Christofferson som för dagen är inne och köper bilschampo.

I fortsättningen ska Patrik Ryding som driver Hemköp också driva butiken vid macken. Han ska fortsätta med uthyrning av släpkärror och med biltvätten. OK/Q8 gör om pumparna till en automatstation så den enda skillnaden för kunden blir att det inte går att betala bensinen i kassan.

Den största skillnaden inträffar istället för Johan Gustafsson.

– Det bästa blir att jag får normal arbetstid – men det kanske jag inte klarar, skämtar han.

I början av sitt yrkesliv turades han och "Totto på macken" om att jobba – det var ledigt varannan söndag.

Det finns två saker som lett fram till att Johan Gustafsson avslutar. Förutom viljan att satsa på däckverkstaden så handlar det om krav från OK/Q8. För att få driva en butik med deras varumärke krävs att butiken har en viss standard – både vad gäller utseende och utbud av varor. Det klarar inte butiken i Ljungsbro.

– Men jag är absolut inte bitter på någon, jag tror det här blir bättre, säger Johan Gustafsson.

– Och jag har aldrig velat jobba med korv, slår han också fast.

Han gillar uppgörelsen där allt kommer att leva vidare, även om butiken kanske håller stängt under en övergångsperiod. Johan Gustafsson ska heller inte släppa taget helt. Han äger fortfarande fastigheten och har skrivit ett avtal med bensinkedjan om att sköta deras pumpar. Han har till och med fått skriftligt på att bensinbolaget står för saneringskostnaden om de någon gång i framtiden stänger automatstationen.

– Jag kommer nog att vara här dagligen, men inte inne i butiken. Jag tror att det här blir bra för Ljungsbroborna, det var min tanke från början att det skulle kunna leva vidare, säger han

Det värsta som kunde hänt var en tom och stängd mackbyggnad.

– Det här med däcken har vuxit och jag gillar det. Innan jag byggde nytt så förvarade jag däck till 320 bilar, nu är det uppe i 550. Men – samtidigt, nu när det närmar sig sluttampen här i butiken så känns det ju konstigt, säger han.

På en mack som ligger så centralt i en litet samhälle blir informationsutbytet stort. Johan Gustafsson har haft koll på det mesta som hänt.

– Det är många som stannar och pratar och berättar saker. Jag skulle nog kunna få ihop till en bok om sånt som hänt i Ljungsbro, säger han.

Johan Gustafssons pappa "Totto på macken" är död sedan några år. Officiellt gick han i pension 2003, men han fortsatte jobba i butiken så länge han var frisk.

Den nya däckverkstaden – Ljungsbro däck AB – driver Johan Gustafsson tillsammans med kompanjonen Jimmy Nyhlén.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!