Förskolan där barnen odlar sin egen mat

Bifftomaterna hänger tunga på sina grenar. Mangolden är snart lika hög som ettåringarna. Just nu är det skördefest på Virvelvindens förskola i Ljungsbro.

"Det är en dröm att vara kock på den här förskolan med alla fina råvaror utanför knuten", säger Anneli Sewerin.

"Det är en dröm att vara kock på den här förskolan med alla fina råvaror utanför knuten", säger Anneli Sewerin.

Foto: Carina Glenning

Ljungsbro2019-09-12 08:00

Enligt en purfärsk lag ska svenska förskolan från ett års ålder ge barnen "adekvat digital kompetens".

– Vad är det? frågar sig rektor Lena Appelskog och barnskötare Kicki Linsmeier på walldorfinriktade förskolan Virvelvinden i Ljungsbro, där 44 barn mellan ett och fem år tillbringar sina vardagar.

Vi är här för att titta på förskolans magnifika köksträdgårdar. Förutom alla fruktträd och bärbuskar odlas här bönor, kål, mangold, rödbetor, kålrabbi, purjolök, pumpa, zuccini, sallad, morötter och en hel massa annat. Träd och buskar bjuder på vinbär, hallon, björnbär, vindruvor, jordgubbar, bigarråer, plommon, aprikoser . . . 

Dessutom finns här en örtagård med allt man kan önska sig.

– För en kock är det här en dröm, säger Anneli Sewerin som har jobbat på förskolan i tre år. Jag kan gå ut och välja och vraka mellan mängder av fina råvaror.

Hon är varje år med och tipsar om vad förskolan ska odla. Och odling, det är sedan länge en självklarhet på Virvelvinden.

Att gräva, så, vattna och rensa ogräs. Att följa hur ett litet frö blir till en stor planta som till slut omvandlas till god mat på den egna tallriken. Att lära sig skillnaden mellan härodlat och därodlat. Att prata om vad som är bra för Moder jord och vad som är mindre bra –  det är grundstenar i förskolans pedagogik.

På köpet får man barn som är intresserade av vad som ligger på tallriken och, i dessa matsvinnstider, vet att en morot kan se ut lite hur som helst. De är inte spikraka som i affären, men minst lika goda för det. Eller ännu godare. Man lär sig att det vildvuxna har sin egen skönhet och att naturen sällan bryr sig om yttre perfektion.

Odlarna själva är spralliga som ett helt barnkalas när de visar runt. "Kolla tomaterna!" "Ser du jättepumpan här? Wow alltså!" "Ät inte just det här björnbäret, det är inte moget." "Vet du att man kan göra the av nyponrosenblad."

– Miljö och hållbarhet känns angelägnare än någonsin. Men utan föräldrarnas insatser skulle odlandet inte fungera, säger rektor Lena Appelskog.

Hon och kollegan Kicki Linsmeier tycker att den digitala lagen för förskolan är galen.

– Den går stick i stäv mot vad många läkare, och WHO, säger, nämligen att barn under två år inte ska ha någon skärmtid. Att lek, få vila och förstå hur något så basalt som odling går till är så mycket viktigare. Skärmtid lär de inte sakna under sina liv.

Digital kompetens i all ära.

På Virvelvinden värderar man Moder jord högre.

Karta: Björkö friskola
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!