Cloetta tar nya tag mot palmolja

För en månad sen genomförde Greenpeace en kampanj för att få Cloetta att sluta använda det som kallas smutsig palmolja . Nu har Cloetta gått dem till mötes och inför en ny policy.

Oljepalmens frukter. Värda sin vikt i guld. Foto Roland Johansson / TT SCANPIX kod 10510

Oljepalmens frukter. Värda sin vikt i guld. Foto Roland Johansson / TT SCANPIX kod 10510

Foto: ROLAND JOHANSSON

LJUNGSBRO2014-04-17 16:19

På sin hemsida skriver Cloetta att de nu ska sätta press på sina leverantörer för att stoppa skövlingen av regnskogar. Cloetta lovar att de oljor och fetter som innehåller palmolja från och med nästa år ska vara spårbara till en kvarn. Från år 2020 lovar de att oljan ska vara spårbar till en enskild plantage.

Senast 2017 ska också samtliga leverantörer kunna garantera att även de plantager som de i sin tur köper från också följer Cloettas policy.

Cloetta skriver att de nu har en policy som går längre än den standard som branschen användern är det gäller palmolja. Även det norska bolaget Orkla, som bland annat äger varumärkena Felix och Abba, har nyligen infört en ny policy kring användandet av palmolja. "All palmolja som används i Orklas produkter ska vara spårbar ned på plantagenivå och producerad enligt hållbara principer senast 2017", skriver de i ett pressmeddelande.

"Palmolja, som finns i nästan hälften av alla produkter på en vanlig matbutikshylla, är idag den största orsaken till att Indonesiens regnskog skövlas, att koldioxidhaltiga torvmarker bränns och att djurarter som den sällsynta sumatratigern hotas av utrotning", skriver Greenpeace.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om