Rolf Svensson väckte frågan för sex-sju år sedan och i somras fick han samhällsbyggnadskontoret i Linköping att göra en trafikmätning. På vardagar passerar i genomsnitt cirka 2 700 fordon den lilla gatan.
På genomfartsleden OG Svenssons väg åker i genomsnitt 3 900 fordon varje vardagsdygn. Den vägen är bredare, har gång- och cykelbana och det är där som Rolf Svensson vill att trafiken ska vara.
– Det här är en smal gata med smal trottoar. Här går barngrupper från dagis och äldre som ska till affären. Då är det otäckt att den är hårt trafikerad, säger han om Adamstorpsvägen.
Mest bilar kör där mellan klockan 17 och 18, men det finns en topp på morgonen också.
Utmed gatan ligger tre förskolor och tre äldreboenden. Just nu har gatan en avsmalning vid busshållplatsen och ytterligare ett hinder som gör att bilarna måste sakta in. Rolf Svensson föreslår ytterligare ett farthinder eller ännu hellre ett förbud mot genomfartstrafik.
Nu är inte detta den enda gatan i Linköpings kommun som engagerar invånarna. Kommunalrådet Elias Aguirre (S) har ansvar för samhällsbyggnadsnämnden.
– Jag får nog en eller två sådana här frågor varje vecka och tjänstemännen på förvaltningen får nog ännu fler.
Han konstaterar att fördelen med medborgare som hör av sig är att tjänstemännen får en bild av det fungerar på platsen.
– Det jag försöker göra är att skapa mig en bild av hur stora problemen är. På vissa ställen kan det vara så att många upplever problem och då får man försöka titta på om vi kan göra en insats, säger han.
Om det blir någon ändring i Ljungsbro återstår att se.