Attendo bemöter personalens kritik

Det har larmats om brister på Ekults vårdboende i Ljungsbro. Nu svarar Attendo på kritiken. "Vi har fått en mera nyanserad bild", säger biträdande regionchef Henrik Edin.

Kritiserat. Ekhults vårdboende i Ljungsbro blir föremål för granskning efter hård kritik mot verksamheten från flera håll.

Kritiserat. Ekhults vårdboende i Ljungsbro blir föremål för granskning efter hård kritik mot verksamheten från flera håll.

Foto: Peter Jigerström

Ljungsbro2015-10-12 06:45

Alla är egentligen överens. Det har inte fungerat bra på Ekhults vårdboende, särskilt har verksamheten på korttidsboendet haltat. Signaler på att allt inte stod rätt till kom från nattpersonal, anhöriga och från Inspektionen för vård och omsorg (IVO). Nu är flera processer igång för att utröna var skon klämmer och samtidigt förs en rättsprocess kring huruvida Attendo eller IVO har rätt angående hur stor nattbemanningen ska vara.

Enligt Attendo har ledningen på Ekhults inte vetat något om personalens synpunkter förrän den fick ta del av deras skrivelse till IVO i september.

– Vi har haft en tät dialog med nattpersonalen sedan vi fick veta om deras kritik. Vi har uppfattat att det inte är alla i personalen som står bakom kritiken, säger han.

Nattpersonalen slog larm om risker och brister i verksamheten. De vittnar om en allt för stor arbetsbörda, otillräcklig vård, ett larmsystem som inte fungerar och mycket mer. Till äldreombudsmannen kom klagomål som i stor utsträckning handlade om bristande kommunikation mellan alla berörda på vårdboendet. Mellan anhöriga och personal, mellan personal och ledning och personalen sinsemellan.

Mycket tyder på att det är just brister i kommunikation som ligger till grund för att saker och ting gått snett. Problemet med larmsystemet som gjorde att personalen inte kunde nå varandra om många larmade samtidigt, har till exempel redan rättats till med så enkla medel som att personalen fått mobiltelefoner berättar Henrik Edin.

Vem bär ansvaret för att kommunikationen brustit?

– Det ligger förstås på oss. Vi har haft flera chefsbyten på Ekhults och det kan ha bidragit till att kommunikationen inte fungerat bra, säger Henrik Edin.

En del av kritiken rör brister i sjukvården. Dessa vill Henrik Edin inte kommentera. De ligger som ett särskilt ärende hos IVO och tills dess att Attendo handlagt det, kommer inga offentliga kommentarer. Men att den brustit har Attendo uppfattat och sedan den första september är därför ytterligare en sjusköterska på plats.

Attendo har valt att vänta med att kommentera personalens kritik tills nu. Det ville först lämna sin syn på IVO:s krav på utökad bemanning till förvaltningsdomstolen. Nu är det gjort. Det har framfört att nattbemanningen på Ekhults vårdhem räcker sedan ytterligare en tjänst besattes i våras och anser dessutom att IVO inte har varit tydliga nog med hur många som krävs. IVO har en annan åsikt, därför är det nu upp till domstolen att avgöra.

Linköpings kommun har inlett en utredning som pågår bland annat intervjuar socialtjänsten anhöriga och boende. När utredningen blir klar är oklart.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om