Ikea ratar Cloettas produkter

Ikea tänker sluta att sälja Cloettas produkter på sina varuhus. Godisjätten förlorar därmed en viktig möjlighet att marknadsföra sina produkter.

Foto:

Ljungsbro 2011-10-14 15:22

Det är tidningen Fri Köpenskap som avslöjar att Ikea i fortsättningen bara tänker sälja livsmedel på sina varuhus som företaget själv har recepten till.

I stället för att sälja varor från svenska företag som Cloetta, Abba och Göteborgskex, kommer Ikea istället att beställa varor från en global leverantörsdatabas.

Ingen överraskning

På Cloetta har Ikeas nya inriktning varit känd en tid.

- Det här är en information vi har haft sedan länge. Vi har haft ett samarbetsavtal med Ikea under många år och där finns det naturligtvis reglerat hur man säger upp sådana avtal. Vi har känt till det här länge, så det kommer inte som någon som helst överraskning, säger Christina Björck, informationschef på Cloetta.

Skyltfönster

Ikea har cirka 270 varuhus i 25 länder runt om i världen och för Cloetta har samarbetet inneburit en möjlighet att marknadsföra sina produkter utomlands.

- Det har varit en viktig kund ur marknadsföringssynpunkt. Det är ett fantastiskt exponeringssammanhang för våra produkter i världen som saknar motstycke. Men rent volymmässigt är det inte någon av våra större kunder, säger Christina Björck.

För Cloetta i Ljungsbro kommer inte Ikeas beslut att få några direkta konsekvenser för personalen.

- Vi har kunnat hantera och parera den här situationen.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!