Crosscart fick se dagens ljus för första gången i början av 1980-talet. Enligt samstämmiga uppgifter från diverse crosscart-hemsidor på Internet var det en svensk man vid namn Erland Andersson som insåg att det fanns en utvecklingspotential i go-cart.
Med robustare däck, kraftigare motor och skyddad sittbrunn skulle go-cart kunna köras på en rallycrossbana, tänkte han.
Sagt och gjort, 1986 blev cross-cart erkänt som sport i Sverige och har numera ett eget idrottsförbund.
Nu har den östgötska allmänheten för första gången chans att prova på sporten. Under våren har Joakim Nordenhed, tillsammans med två andra personer, låtit preparera en bana i Ljung utanför Linköping.
-- En kille som kör rallycross har hjälpt oss att lägga banan, berättar Joakim Nordenhed.
Det finns två olika fordonsklasser att välja mellan: en 2-taktare med en maxfart på 55 kilometer i timmen, samt ett något större fartmonster som kommer upp i 80 knyck.
-- Nu protesterar väl go-cart-killarna, men jag tror faktiskt att cross-cart går snabbare, säger Joakim Nordenhed.
På ena sidan om banan går riksväg 36 och på den andra flyter Göta kanal. Joakim Nordenhed säger att de ska sätta upp en högre skyddsvall mot vattnet.
-- Ingen har kört ut i kanalen än, men det finns ju alltid stollar. Särskilt när vi har svensexor här, då ska alltid han som ska gifta sig dra på lite extra.
Helt riskfritt är det definitivt inte. Correns fartblinde reporter vurpade redan på andra varvet, efter att i en kurva ha kört upp på gummidäcksvallen som ligger runt den 250 meter långa banan.
-- Vi måste nog lägga på ett par däck till på vallen, konstaterade Joakim Nordenhed.
Förutom den obligatoriska hjälmen är föraren lyckligtvis skyddad av en störtbåge, så skadorna begränsades den här gången till ett par skrubbsår på höger arm.
Efter Correns provtur tar två något mer rutinerade förare över.
Anders Gath, 24 år, från Björkeberg berättar att han redan är stamkund på banan, som invigdes för ett par veckor sedan.
-- Jag har kört motocross tidigare, men fick lägga av på grund av ryggen. Men något roligt måste man ju ha.
Förare nummer två, Gustav Sjöberg, 13 år, från Råby, spenderar numera större delen av sin veckopeng på crosscart. Joakim Nordenhed vill dock poängtera att alla under 18 år behöver målsmans tillstånd för att få åka.
Med tydlig vana sätter de sig i varsin fyrhjuling, spänner fast sig, fäller ner visiren. Och sen bär det av.
Redan efter 30 sekunder är Gustav omåkt. ( Egentligen får förarna inte köra om varandra, men Joakim Nordenhed är överseende den här gången. "De här killarna vet vad de gör".)
Gustav försöker ta rygg på Anders, men efter några varv är han hopplöst efter. Efter ytterligare ett par rundor är det dags för målgång. Båda ser alldeles färdiga ut.
-- Jag är jäkligt trött. Det är värst i armarna, man måste parera hela tiden, säger Anders.
Gustav instämmer.
Du blev omkörd redan på första varvet. Vad var det som hände därute egentligen?
-- Jag saktade nog in lite för mycket, säger Gustav.
Sanning är nog att den gamle motocrossräven Anders Gath blev för mycket för Gustav.
-- Äh, jag försöker ta kurvorna så rakt som möjligt. Försöker undvika att ligga och slicka vallen alltför mycket, säger det tidigare motoresset.
Båda är eniga om att det är värt vartenda öre att få köra runt i de små fyrhjulingarna.