"Vi behöver vara mer tillgängliga"

Nationellt forensiskt centrum, NFC, organiseras om. Som en del av förändringen diskuteras förlängda arbetstider och utökad tillgänglighet. Arbetsgivaren och personalen ser helt olika på denna diskussion.

Enligt Helena Trolläng, chef på NFC, handlar en förläggning av personalens arbetstider om den brottsutredande verklsamhetens behov av NFC:s tjänster.

Enligt Helena Trolläng, chef på NFC, handlar en förläggning av personalens arbetstider om den brottsutredande verklsamhetens behov av NFC:s tjänster.

Foto: Jeppe Gustafsson, NFC

Linköpings kommun2019-11-02 19:15

NFC har ansvar för kriminaltekniska laboratorier i Linköping, Stockholm, Malmö och Göteborg, men efter polisens omorganisation kommer det att finnas laboratorier i tolv städer som NFC ska ansvara för. 

Helena Trolläng är chef på NFC och hon svarar på våra frågor via mejl.

– Vi genomgår ett omfattande förändringsarbete för att kunna möta de behov som politiska beslut, samhällsutvecklingen i stort, övriga delar av Polismyndigheten och det övriga rättsväsendet ställer på oss. Sverige som nation får ofta kritik angående våra häktningstider, och det finns en tydlig koppling mellan NFC:s handläggningstider och häktningstiderna. 

Enligt henne är tanken att NFC ska utgöra ett tidigare och tydligare stöd i brottsutredningsprocessen och kunna lämna information redan i uppstarten av en brottsutredning. 

– Rent konkret innebär detta att NFC ska kunna påbörja undersökningar och lämna besked betydligt fortare än idag, då anhållningstiden är begränsad till maximalt 72 timmar. Det medför att vi behöver vara mer tillgängliga för att ta emot material och arbeta med dessa även över veckosluten. 

Som ett led i förändringsarbetet och en ökad tillgänglighet diskuteras nya arbetstider på NFC. Enligt facket handlar det om inriktningsbeslut vilket Trolläng förnekar.

– Det finns inte något förslag till beslut att ta ställning till. Vi befinner oss för närvarande i en pågående beredningsprocess där vi förutsättningslöst undersöker olika alternativa möjligheter för arbetstidsförläggning i vår verksamhet. En eventuell facklig förhandling förväntas därför inte heller att ske i närtid.  

Hon säger sig se NFC:s medarbetare, arbetstagarorganisationerna och skyddsorganisation som viktiga resurser i beredningsprocessen och menar att de för dialog om arbetstidsförläggning i olika konstellationer och forum. 

– Frågan diskuteras löpande i vårt MBL-forum, på våra partsgemensamma beredningsmöten, på olika grupps- och sektionsmöten och i vårt förändringsråd. Information ges skriftligt via vårt intranät. Vi strävar efter att vara lyhörda och tillvarata allas synpunkter och inspel eftersom vi vet att dessa många gånger är avgörande för vår verksamhet.  

Inser du att förlängda arbetstider väcker starka känslor hos personalen och att fackorganisationer anser sig vara överkörda? 

– Vi har haft många dialoger i avsikt att belysa och utreda hur NFC:s arbetstidsförläggning kan påverka våra handläggningstider, vilket har väckt reaktioner. Som organisation är det dock nödvändigt att vi förmår diskutera olika aspekter av vårt arbete och vår verksamhet, även när sådana frågor kan upplevas väcka känslor.  

Enligt Helena Trolläng har fackliga representanter och huvudskyddsombudet löpande bjudits in till olika informationsmöten.   

– Som jag bedömer det har arbetstagarorganisationerna goda möjligheter att framföra sina åsikter, och vara delaktiga i det underlag som ska tas fram inför ett eventuellt beslut.

Finns det en tystnadskultur på NFC?

– Det har berättats för mig att NFC, och tidigare SKL, haft en osund tystnadskultur. Som avdelningschef är det svårt för mig att i alla delar bedöma detta. Min upplevelse är dock att medarbetare från hela organisationen kontinuerligt tar kontakt med mig och övriga ledningsgruppen för att framföra så väl kritiska som positiva synpunkter. 

NFC:s omorganisation

De åtta städer där NFC öppnar nya driftställen är: Umeå, Uppsala, Örebro, Borås, Halmstad, Växjö, Kristianstad och Sundsvall. 

NFC har påbörjat nyrekrytering och målet är att antalet anställda ska öka med ett 100-tal personer och vara uppemot 600 i slutet av år 2020. Planen är att de fyra befintliga driftställena i Linköping, Malmö, Göteborg och Stockholm också ska förstärkas med personal.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!