De senaste Ären har Göta kanalbolag haft problem med att hÄlla vattennivÄn. Det har sin förklaring. Norr om bron i Berg har ett lÀckage, modell större, upptÀckts. MÀtningar visar att 18 000 kubikmeter vatten per dygn, motsvarande över 200 liter per sekund, lÀckt ur kanalens botten till BlackbÀcken och vidare ut i Roxen.
PĂ„ 1980- eller 90-talet breddades kanalen dĂ€r sĂ„ att passagerarfartyget M/S Kung Carl Gustav skulle kunna vĂ€nda. Det var bra för Kung Carl Gustav â men mindre bra för kanalen.
â Den skyddande leran grĂ€vdes bort. Nu ska vi tĂ€ta genom att anvĂ€nda en ny teknik med mattor av bentonitlera, en vulkanisk lera. Men kanalen Ă€r hĂ€r byggd pĂ„ kalkstensberg. Det gör det svĂ„rare att fĂ„ till en bra tĂ€tkĂ€rna mot berget eftersom kalksten Ă€r lösligt i vatten, berĂ€ttar Roger AlsĂ€ter, vd för Göta kanalbolag.
Har lÀckaget pÄverkat husen mellan kanalen och bÀcken?
â Nej, vattnet har runnit genom berget. Vi har gjort mĂ€tningar som visar att husen inte tagit nĂ„gon skada, sĂ€ger AlsĂ€ter.
Arbetet i Berg berÀknas kosta 23 miljoner och pÄgÄ till i april.
NÀr Göta kanal stÀngdes för sÀsongen 29 september pÄbörjades samtidigt det femte Äret av det mest omfattande renoveringsprojektet i kanalens historia.
I onsdags besökte landshövding Carl Gustaf Graf Bergs slussar för att informera sig om vinterns arbete dÀr 48 maskiner kommer att vara sysselsatta i den torrlagda kanalen. Det handlar frÀmst om strandskoning (olika typer av stensÀttning för att hÄlla kanalkanterna intakta) och ÄterstÀllning av kanalprofilen genom att grÀva bort de delar av kanalbanken som eroderat och glidit ned i kanalen.
Detta ska göras bland annat vid Bergs slussar, runt akvedukten i Borensberg, i anslutning till sjön AsplÄngen mellan Norsholm och Söderköping samt vid Sjöbacka mellan Ljungsbro och Borensberg.
I det sistnÀmnda fallet vÀntar dock först sanering. Marken vid Sjöbacka klassas nÀmligen som ett av lÀnets 20 mest förorenade omrÄden. SÄgverket dÀr lÄg visserligen en bit frÄn kanalen men av- och pÄlastning av giftbehandlat virke skedde vid Göta kanal.
â Vi fick ta en paus förra Ă„ret eftersom mĂ€tningar gav utslag av föroreningar. De lĂ„g under grĂ€nsvĂ€rdena men vi valde Ă€ndĂ„ att börja med att sanera innan vi fortsĂ€tter med strandskoningen i vinter, sĂ€ger AlsĂ€ter.
Tre slussportar, bland dem nedre Carl Johan i Berg, byts i vinter.
â Vi bygger slussportarna nĂ€stan exakt som vi gjorde för 200 Ă„r sedan, med en stomme i gjutjĂ€rn och virke frĂ„n egen skog i Tiveden, berĂ€ttar AlsĂ€ter.
PÄ grusparkeringen intill vandrarhemmet i Berg, planerar kanalbolaget ocksÄ att bygga en 600 kvadratmeter stor restaurangbyggnad i tvÄ vÄningar med utsikt över kanalen. Men det Àr osÀkert om det blir nÄgra matgÀster redan i sommar.
â Ett överklagande gör att vi inte kunnat pĂ„börja arbetet. Men vi hoppas fĂ„ klartecken och kunna börja bygga i vinter. Men det Ă€r mer troligt med öppning 2021 Ă€n 2020, sĂ€ger AlsĂ€ter.
Ursprungsplanen var att renoveringen skulle pÄgÄ i fem Är och kosta en halv miljard kronor, som staten gÄtt in med. Men det stÄr nu klart att det blir ett sjÀtte Är och 120 extra statliga miljoner.
â Och diskussioner pĂ„gĂ„r om ett sjunde Ă„r och i sĂ„ fall en totalsumma pĂ„ 750-800 miljoner, sĂ€ger AlsĂ€ter.
Har ni hÄllit er inom budget hittills?
â Ja, Med undantag av att antikvariska utgrĂ€vningar gjorde att vi fick betala 17 miljoner i stĂ€llet för 10 i Forsvik förra vintern.