Onsdagsintervju
När Tomas Lundvall växte upp i småländska Bruzaholm på 70- och 80-talet älskade han att hänga i morfars järnhandel på orten. Varje dag efter skolan kom han dit och hjälpte till.
På somrarna hade familjen husvagn på Öland, i Färjestaden och snart började Tomas sommarjobba på den lokala Ica-butiken där.
Idag har Tomas Lundvall sin egen butik. Sedan 2014 driver han Ica Maxi Linköping med 260 anställda.
Har du alltid strävat hit, att bli Maxi-handlare?
– Ja, i alla fall sedan jag var butikschef på Maxi Norrköping åren 1994 till 1999. Då kände jag att det var konceptet som passade mig bäst. Jag gillar att få jobba med människor, ge dem ansvar och se dem utvecklas. Och det finns det bäst förutsättningar för i Maxi. I en mindre butik är din egen fysiska arbetsinsats väldigt viktig. Här är min uppgift mer att vara strateg.
Vad är det tuffaste med att vara Ica-handlare?
– Det kan vara lite ensamt ibland. Det gäller kanske alla egna företagare, att du är själv om de tuffaste besluten, allt går inte att bolla med de anställda. För mig är det ändå väldigt få nackdelar med mitt yrke. Det är nästan alltid roligt. Det har såklart funnits tuffa tider, under åren i mindre butiker, då ekonomin inte var något vidare. Då var det jobbigt.
Men nu som Maxi-handlare är det bättre ekonomi eller?
– Bara för att det står Maxi på huset så betyder det inte att det går bra. Det finns de Maxibutiker som har det tufft och några som är dotterbolagsbutiker. Då är man anställd vd av Ica, antingen för att det är en ny etablering eller för att butiken gått minus under en tid.
Hur får man en Maxi-butik att gå bra?
– Genom att veta vad kunderna uppskattar och tycker är viktigt. Men det absolut viktigaste är att medarbetarna tycker det är roligt att gå till jobbet, att de vill jobba, ta hand om kunderna och göra sitt bästa varje dag.
Hur skulle du beskriva era kunder?
– Vi har mycket barnfamiljer. Mycket storhandel. Men vi har också de som gillar det lilla extra. Här i Linköping har vi faktiskt en ovanligt varierad kundkrets jämfört med många andra Maxi i Sverige.
Vad är den vanligaste kritiken mot er?
– Att någon vara är slut. Ibland beror det på oss, att vi beställt för lite, och ibland är det leverantören som ligger efter.
Bidrar det till ett matsvinn, att ni har sådana krav på er att inte ha några tomma hyllor?
– Det blir ju ett visst svinn eftersom vi har ett så brett sortiment, men vi jobbar hela tiden med att få ner det. Idag sätter vi ner priset på många varor som har kort datum. Bageriet är svårt, det kan inte ligga bara en bulle i skåpet, men vi har vi börjat packa gårdagens bröd i blandade kassar som vi säljer för halva priset. Så gör vi med frukt och grönt också. Vi packar sånt som är lite skavt i påsar och säljer till lägre pris.
Är det något ni börjat med senaste året?
– Ja, det finns en större förståelse för det här bland kunderna nu. Tidigare om ett flingpaket var tilltryckt i ett hörn rörde inte kunderna det, då fick vi slänga det. Nu sätter vi etiketter på sånt, med texten "Välj gärna mig, jag är lite ful på utsidan men fin på insidan", och då köper kunderna det. De yngre har det naturligt i sig. Det märker vi när vi anställer, de frågar ofta om vårt hållbarhetsarbete och samhällsengagemang.
Du har ju varit nästan 30 år i branschen, är det stor skillnad på hållbarhetsarbetet idag mot tidigare?
– Ja, jättestor. Förr var det tabu bland kunderna med kort datum, då grävde alla efter det längsta datumet. Nu kan det vara så att om någon ska ha fem liter mjölk så tar de tre med långt datum och två med kort. Den medvetenheten, att man gör en insats för miljön om man inte bara tar det längsta datumet, är en stor skillnad idag.
Ser du några andra trender i kundbeteendet?
– Lokalt, vegetariskt och färdigmat ökar mycket. Vegetariska färskvaror har verkligen exploderat. På tre år har det vuxit till att idag ha tolv meter hyllor. Det är inte bara vegetarianer och veganer som handlar där. Många familjer ersätter ett par måltider i veckan med sånt.
Något som minskar?
– En del mejeriprodukter får stå tillbaka. Köttet minskar lite i volym, men folk köper i stället lite finare kött. Idag är de flesta noga med varifrån köttet kommer, inte bara att det är billigt. För 5-6 år sen sålde vi nästan bara dansk fläskfilé. Nu knappt någon alls. Utbudet av saft har också krympt de senaste åren. Bak också. Och flinghyllan har ändrats mycket, med betydligt mer müsli nu.
Vad säljer ni mest av?
– Tomater och gurka.
Hur påverkas ni av Coronakrisen?
– Vi har stärkt upp rutiner, bland annat får personalen vara hemma vid minsta förkylningssymptom. Vi märker en viss ökning av onlinehandling och att en del kunder bunkrar vissa varor. Pasta, ris, mjöl, socker, olika sorters konserver och toapapper har fått en markant ökad försäljning. Dessa varor kan få en kortare brist, men vi får nya leveranser varje dag så det är inga långvariga brister. Det enda som kan resta lite längre just nu är handsprit. Enligt Ica centralt är det inga problem med varutillförseln och de ser inga större faror längre framåt heller.
Ica Maxi i Linköping har 35 000-40 000 betalande kunder i veckan, vilket innebär ungefär 70 000 besökare i butiken varje vecka.
Vad är största problemet för er?
– Stöldligorna som går in och länsar hyllor på specialavdelningar och på skönhetsavdelningen. De ligorna är väldigt uppfinningsrika.
Hur mycket stjäls det för i butiken?
– Cirka 2-2,5 miljoner kronor per år. På en årsomsättning på cirka 800 miljoner.
Utsätts personalen för trakasserier från kunderna?
– Ja, vi har haft en del incidenter där kunder blivit aggressiva. Vi har bra rutiner nu där de alltid kan få tag i andra kollegor. Och de har ett larm på sig allihopa. Det finns många som inte mår så bra i samhället och de finns förstås även bland våra kunder.
Hur många av era kunder handlar via nätet?
– Förra veckan var det drygt 900. Det ökar hela tiden och är nu ungefär fem procent av försäljningen. Ungefär 80 procent av nätkunderna hämtar varorna själva, resten kör vi hem till.
Är e-handeln en bra affär för er?
– Det är ingen lönsam lösning för oss. Det tar mycket tid att plocka ihop varor, ungefär 12-13 heltidstjänster. Ica har en e-handelslösning i Stockholm, som är på gång även till Göteborg och Malmö, men här i Linköping får vi nog vänta ett tag på en sån.