Vid Tappra barns välgörenhetsgala i november är Tekniska verken AB och Linköping city airport AB kategorisponsorer och satsar vardera 59 000 kronor.
Kommunala bolag måste följa kommunallagen och får inte sponsra enskilda näringsidkare eller individer. Tekniska verken AB lägger cirka 1,5 miljoner kronor om året på olika samarbeten. Bolaget ställer inte krav på innehav av 90-konto för organisationer som stöttas. Enligt Fredrik Remneblad gör Tekniska verken egna granskningar.
– Tappra Barn är en organisation som gör skillnad för barn i Linköping. Jag känner mig trygg i vilka som står bakom och att pengarna går till rätt saker, säger han.
Tekniska verken upplåter också pantknappar vid återvinningsstationer åt Tappra barn. Förra året skänkte Linköpingsborna 287 000 kronor via knapparna. Samarbetet löper på obestämd tid men det är inte självklart att just Tappra barn ska ha tillgång till pantknapparna, enligt Fredrik Remneblad, marknadsdirektör på Tekniska verken.
– Så länge det fungerar och pengarna går till rätt saker får de fortsätta.
Camilla Lejon, vd för Linköping city airport, säger att bolaget sponsrar för sin marknadsföring.
– Vi når ut till näringslivet i regionen, säger hon.
Inte heller flygplatsbolaget ställer krav på 90-konto i samarbeten. Camilla Lejon säger att samarbetspartners kan vara seriösa även utan 90-konto och att Tappra barn är ett sådant exempel.
– De jobbar lokalt. Och vi har sett siffror på vart de skänker pengar, till exempel till Novahuset som jobbar mot sexuella trakasserier.