Emir Sobo är vd på Taxibil i Östergötland, en av två leverantörer av färdtjänst till Östgötatrafiken. Han tycker att Taxibil uppfyller sitt avtal, men säger att Östgötatrafiken delvis har rätt i sin kritik.
– Vi fick ett nytt avtal och schemaläggning 1 juli. Östgötatrafiken är även försenade med det nya systemet för trafikledning. Detta har lett till förseningar, säger Emir Sobo som ser, precis som Niclas Aronsson på Vikbolands taxi, problem med schemaläggningen. I praktiken kan det innebära delade turer.
– Schemat görs utifrån statistik när flest resor görs. Det resulterar i att en chaufför kan få ett arbetspass från 7 till 19, med flera timmars rast på eftermiddagen. Vi måste alltså dels följa Östgötatrafikens krav, dels fackets.
Men huvudorsaken till förseningarna är enligt Sobo brist på förare.
– Det är ett stressigt arbete där du samtidigt behöver vara väldigt noggrann. Vi har gjort allt vi kan för att det ska fungera. Till exempel har de personalchefer som har behörighet att köra färdtjänst lämnat kontoret för att göra just det.
Sätter ni för lågt bud till Östgötatrafiken i upphandlingarna?
– Nej, det handlar inte om det.
Han poängterar att han tycker att samarbetet med Östgötatrafiken fungerar bra, och att förseningarna minskar dag för dag jämfört med i somras.
– Det går åt rätt riktning. Både vi och Östgötatrafiken gör allt vi kan för att det ska bli bättre. Det är en katastrof att vissa inte kommer fram till sitt daghem, till exempel. Människor är beroende av färdtjänsten – den måste fungera.