SK 60 används av det svenska flygvapnet för att utbilda stridspiloter. Planet utvecklades av Saab och flög första gången i juni 1963. För närvarande förfogar flygvapnet över 36 stycken Sk 60. Men sedan den 13 november står samtliga på backen. Fel som kan få katastrofala konsekvenser har upptäckts på planet.
Det var i samband med en så kallad gångtidsförlängning som det upptäcktes att det fanns defekter i flygplanens så kallade dragbultar. En analys tyder på att det är utmattningsdefekter som har upptäckts.
– Dragbultarna håller ihop fram- och bakkroppen. Skadorna är inte synliga för blotta ögat men kan ses med hjälp av röntgenutrustning, säger överstelöjtnant Peter Jacobsson, chef för Flygskolan på Malmen.
Det upptäckte felet anses vara så allvarligt att det finns risk för haveri om någon av de två övre dragbultarna skulle gå sönder.
Att SK 60 har belagts med flygförbud får stora konsekvenser för verksamheten på Flygskolan. Där går just nu 20 elever.
– Det här leder till att utbildningen försenas, säger Peter Jacobsson, som hoppas att flygverksamheten med SK 60 ska kunna återupptas i januari nästa år.
– Våra elever är beroende av få kontinuitet i sin flygning. När flygförbudet hävs är det inte bara att fortsätta där man slutade, säger Peter Jacobsson.
Flygvapnet anser att SK 60 måste bytas ut mot ett annat skolflygplan och Försvarets materielverk förbereder en upphandling. I ett första skede handlar det om att skaffa ett nytt så kallad Basic trainer aircraft – ett enklare skolflygplan som kan användas för att ge eleverna grundläggande kunskaper.
Saabs och Boeings nya skolflygplan T-7A red hawk är ett mer avancerat skolflygplan och är på kort sikt inte aktuellt som nytt svenskt skolflygplan. Saab har dock inte gjort någon hemlighet av att man på sikt hoppas kunna sälja det nya skolflygplanet även till flygvapnet.
– Behovet av att hitta en ersättare till SK 60-systemet kvarstår och blir mer akut för var dag som går. Ett beslut om att anskaffa en ny Basic trainer aircraft för grundflygutbildning är nödvändig, säger flygvapenchef Carl-Johan Edström i en kommentar.
En konsekvens av att SK 60 har belagts med flygförbud är att det inte kommer att gå att genomföra den flygande julgranen över Östergötland i år.
– Det är tyvärr omöjligt, säger Peter Jacobsson.