Självkörande buss premiärkördes vid LiU

Är förarlösa fordon framtidens melodi? I så fall är framtiden framme i Linköping.

Anna Anund, forskningschef på VTI, framför den förarlösa bussen som ska trafikera en ringlinje på universitetsområdet.

Anna Anund, forskningschef på VTI, framför den förarlösa bussen som ska trafikera en ringlinje på universitetsområdet.

Foto: Johan Rödin

Linköpings kommun2019-12-06 18:00

Under fredagen rullade den nya självkörande bussen för första gången med passagerare vid universitetet.

Anna Anund, forskningschef på Väg- och Transportforskningsinstitutet, VTI, var noga med att påpeka att detta var ett drifttest. Den publika invigningen sker först i januari.

Premiärturen gick smidigt men vittnade om att elbussen lider av vissa barnsjukdomar i form av ett par plötsliga till synes oförklarliga kraftiga inbromsningar.

Intresset för testprojektet är stort. Bland andra Linköpings kommun, VTI, Universitetet och Östgötatrafiken är inblandade.

Peter Värbrant, professor och vicerektor för samverkan på Linköpings universitet beskrev bussen som ett "rullande forskningsobjekt inom infrastrukturområdet".

Och Christian Monstein från operatören Transdev ser självkörande bussar som ett komplement till andra former av kollektivtrafik i framtiden.

– Kombinationer är bra för resenärerna. De här bussarna skulle kunna lösa tröskeln för första och sista kilometern på en resa, säger Monstein.

Den ringlinje som bussen ska trafikera på universitetsområdet i ett första skede är två kilometer lång. Resenärerna kommer att få resa gratis. 

Under premiärturen var maxhastigheten cirka 15 kilometer i timmen, men oftare betydligt lägre än så när bussen snirklade sig fram bland hinder i form av studenter, cyklar och bilar. 

Åtta hållplatser finns på sträckan och bussen tar åtta passagerare. En säkerhetsförare, som också fungerar som kundvärd, måste enligt svensk lagstiftning alltid finnas med på bussen vid färd.

Karta: Linköpings universitet
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!