Jonathan Kihlman som är bartender på Cioccolata säger att det självklart är en stor risk att bli smittad men att viruset inte oroar honom själv något särskilt.
– Det har blivit mer handsprit, att man sprutar handtagen och räcken, säger han.
Han berättar också att de har skurit ner på personal eftersom det inte längre finns tillräckligt med kunder att servera. Det handlar då om extra- och deltidsanställda som tillfälligt tas ur tjänst.
– Det har blivit mycket mindre kunder, inte bara här utan på alla restauranger, säger Jonathan Kihlman.
En annan som beskriver att bristen på kunder blivit den största effekten av viruset är Patrik Wedlin som är butikssäljare på butiken Musikern.
– Det är främst komplikationer från sjukdomen som är problemet mer än själva sjukdomen, säger han.
Han berättar vidare hur de har fått ställa in event samt lägga upp planer på hur man ska hantera den nya problematiken.
– Blir man sjuk så blir man sjuk, säger Patrik Wedlin.
Han påpekar också att det fortfarande går att skicka efter varor även om man inte vågar eller vill besöka butiken fysiskt.
– Det är verkligen nu man borde stötta sina lokala butiker.
Sofia Sangrud, cafébiträde på Ronaldos bread, beskriver att hon själv inte är orolig över viruset men att hon är orolig för andra.
– Jag är inte i farozonen så jag oroar mig inte själv för att bli smittad utan mer ifall jag skulle smitta andra som faktiskt är i farozonen, säger hon.
Sofia Sangrud påpekar också att det är färre kunder än det brukar vara men att det inte är någon minskning av personal.
– Det brukar vara mer folk på morgonen men det är ingen chockskillnad. Det är ju många som är sjuka, säger hon.
Sara Karlsson är butiksbiträde på Karamello och berättar hur viruset inte är något som har påverkat hennes vardag eller andra anställda något särskilt.
– Är inte orolig för min skull, jag tycker att kunderna har bedömt själva ifall de vill besöka butiken eller inte, säger hon.
– I övrigt så är jag orolig för de äldre.
Sofia Karlsson berättar att hon inte har sett några större effekter men att det klart finns ett samspel som kan innebära att antalet kunder kan minska.
– Många av våra kunder handlar godis i samband med att de ska gå på bio så kan det ju bli att vi påverkas, säger hon.
– Det är olika hur nojig man blir från människa till människa.