Saabs jätteplan – vill sälja 88 Gripen

Micael Johansson avslöjar i sin första längre intervju som ny vd att Saab kommer att försöka sälja 88 stridsflygplan till Kanada. På tisdagen besökte han Linköping.

När Micael Johansson för första gången besökte Linköping i egenskap av vd för Saab föll regnet över start- och landningsbanan. Saabs presschef Ann Wolgers assisterade med paraplyet.

När Micael Johansson för första gången besökte Linköping i egenskap av vd för Saab föll regnet över start- och landningsbanan. Saabs presschef Ann Wolgers assisterade med paraplyet.

Foto: JOHNNY GUSTAVSSON

Linköpings kommun2019-11-12 17:30

Micael Johansson har gått den långa vägen. Efter 34 år på olika befattningar inom landets största försvarskoncern har han nu tagit över som vd på Saab efter Håkan Buskhe. 

När han på tisdagen kom till Linköping för första gången sedan han blev vd passade han på att möta unga anställda på företaget. Han ville skicka ett budskap:

– Jag säger till dem att de ska vara framåtlutande och ta chanser att utvecklas. Det finns stora möjligheter när man jobbar på Saab och jag vill att våra talanger ska stanna i företaget. 

Är det svårt att hitta ungdomar som vill jobba inom försvarsindustrin?

– Det är en kamp om att rekrytera ingenjörer. Våra relationer med universiteten är viktiga för att visa att vi finns och för att attrahera unga talanger.

Vad har du för ledarstil?

– Jag är tydlig, jag är inkluderande och jag lyssnar. Men jag har inte jättestort tålamod. Jag vill gärna förstå vad det är jag leder.

Hur yttrar sig ditt bristfälliga tålamod?

– Det händer saker så fort i dag på teknikområdet. Vi kan inte analysera saker för länge, utan vi måste ta nya steg och försöka få in ny teknik i våra system. Det kräver hög takt och tempo.  

Den nya Gripen-versionen har hittills beställts av Sverige och Brasilien. Kommer fler länder att köpa planet? 

– Det hoppas jag verkligen. Vi kommer att göra allt för att så ska ske. 

Det är sedan tidigare känt att Saab gör stora ansträngningar för att sälja 64 Gripen-plan till Finland. För första gången avslöjar nu dock Saabs vd att företaget även på allvar försöker ta hem en order från Kanada. Saab kommer att lämna in en offert, vilket inte tidigare varit känt. 

– Det handlar om rätt många plan, 88 stycken. Vi tittar på detta intensivt och kommer att lämna ett erbjudande nästa år. 

Men Kanada köper väl till slut ett amerikanskt plan?

– Det har varit en strikt process som vi uppfattar som ärlig. 

Micael Johansson avslöjar även att Brasilien förmodligen kommer att beställa fler än de 36 plan som nu har börjat tillverkas. 

– Mellan 70 och 100 plan kan det till slut handla om. 

Hur många Gripen-plan tror du att Saab kan sälja? 

– Målet är att sälja 400 Gripen-plan. Det står vi fast vid. Ju längre vi kommer in i leveransperioden till Sverige och Brasilien desto större möjligheter får vi. Det kommer att bli en mer välkänd plattform och förmågan kommer att visas upp. 

Men samtidigt åldras väl flygplanet?

– Men det är fortfarande det mest moderna som finns. Planet är relevant till minst 2060. Vi har en arkitektur i flygplanet som medger en smart uppgradering. Vi kan öka vår datorkraft utan att behöva göra om hela flygplanet. 

Tror du att ni ligger bra till i Finland?

– Vi har en väldigt tuff konkurrenssituation, men jag kan inte se annat än att vi har ett bra erbjudande. Men vi ska gå igenom en tuff utvärdering. Vi har ett vasst erbjudande och en bra dialog med Finland. 

Tillsammans med Boeing har Saab fått i uppgift att leverera nya skolflygplan till det amerikanska flygvapnet. Vad kan samarbetet med Boeing leda till på sikt?

– Tillsammans med Boeing utvecklade vi ett helt nytt plan på tre år. Det är unikt. Det här programmet kommer att vara jätteviktigt för Saab under många år. Boeing tror att vi kommer att sälja 2 500 flygplan och vi har inget skäl att ifrågasätta det. Naturligtvis kommer många länder som är allierade med USA att hänga med, men vi hoppas även på vårt eget land. 

Saab ska delta i utvecklingen av det nya brittiska stridsflygplanet, Tempest. Vad blir Saabs roll i projektet?

– Vi ska titta framåt och det har vi börjat göra i samarbete med Storbritannien. Det är det spår som vi kör just nu. Trots att Gripen kommer att leva länge är Tempest-projektet viktigt för oss då det kan skapa teknik som vi för tillbaka in i Gripen-systemet över tid. 

Varför vill britterna samarbeta med Saab?

– Vi har en förmåga att bygga stridsflygplan på högsta nivå. Det är få länder i världen som har den förmågan. I Europa är det bara vi och Frankrike. Den brittiska industrin vill samarbeta med någon som är mitt inne i att kunna göra detta. 

Kommer Saab att utveckla något nytt stridsflygplan efter Gripen?

– Vår absoluta ambition, i varje fall så länge jag får chansen att leda företaget, är att vi ska ha en egen förmåga att ta fram egna stridsflygplan. Sedan om vi gör saker i partnerskap eller om vi gör det helt själva är alldeles för tidigt att säga.

Micael Johansson

Micael Johnsson är född 1960. Han började på Saab 1985. Han har en examen i matematik och datorteknik vid Uppsala universitet. Johansson har innehaft flera chefspositioner inom Saab, bland annat som chef för affärsområdet Surveillance (övervakningssystem). Har nyligen efterträtt Håkan Buskhe som vd för Saab. 

Källa: Saab

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!