Det var den 8 maj i år som tillbudet skedde på Linköpings flygplats. Ett Saab 2000-plan, med fjorton personer ombord, skulle starta. Befälhavaren taxade till bana 11 och använde då noshjulsstyrningen utan några problem. Efter att ha ställt sig på banan genomförde piloten ett dagligt propellertest och fortsatte direkt med rullning för start. Av någon anledning missade befälhavaren att aktivera noshjulsstyrningen – vilket på den aktuella flygplanstypen görs genom att trycka ned ratten. Följden blev att flygplanet gjorde en snabb gir åt vänster.
Flygplanet lämnade banan med vänster huvudlandställ och girade sedan tillbaka på banan för att sedan bromsa och stanna i mitten av banan. Efter tillbudet upptäcktes det att en bankantsljus hade fått skador.
Statens haverikommission har utrett det inträffade som ett allvarligt tillbud. I slutrapporten kommer haverikommissionen fram till att den direkta orsaken till avåkningen var att befälhavaren inte aktiverade reglaget för noshjulsstyrning. Detta ledde till att korrigeringen av flygplanets kurs i sidled försenades. En bidragande orsak kan ha varit att piloten alternerade med att flyga två flygplanstyper där nosstyrningsdonet används på olika sätt under startfasen.
Haverikommissionens experter har inte funnit några tekniska fel på flygplanet. När planet senare landade på Landvetter upptäcktes skador på ett av däcken som var utanför banan. Skadorna uppkom när däcket körde på den trasiga banljusdelen.