Big travel drev tidigare resebyrå på Storgatan i Linköping. Sedan sista maj är kontoret stängt med hänvisning till den byrå som privat- och charterkedjan driver i Motala.
– Vi är inte de enda som stänger lokala kontor. Det gör även andra aktörer i branschen. Och det är inte relaterat till vår ekonomiska ställning, utan mer till de trender som råder på marknaden. Till exempel en nedgång när det gäller inrikesresor. Det påverkar i sin tur lönsamheten i bolaget och för att kunna överleva måste vi se över vår struktur och hur vi arbetar, säger Stig Sjöblom.
En annan faktor är, menar Sjöblom, hur folk bokar sina resor i dag.
– Konkurrensen från onlinebyråer som finns på nätet har konstant ökat under ett antal år. I spåren av detta blir de fysiska besöken hos en traditionell resebyrå färre och färre.
Tinna Berg, affärsområdeschef för privat- och gruppresor på Big travel, menar att folk gärna vill ha hjälp med att boka resor om det rör sig om längre och mer komplicerade paketresor där till exempel olika upplevelser ingår.
– Handlar det om att bara ordna flyg och hotell ser vi att fler och fler gör det själva på nätet. Det gäller även kortare resor över ett veckoslut, säger hon.
Tre anställda berördes av nedläggningen i Linköping där samtliga blev erbjudna att flytta över till Big travels två andra butiker i Östergötland, Motala och Norrköping.
– En av dem tackade ja till att börja i Norrköping, de två andra valde att gå vidare till andra verksamheter, säger Tinna Berg som menar att deras kunder i större utsträckning än tidigare efterfrågar resor där olika typer av upplevelser ingår.
– Vi tror också att klimatsmarta resor, till exempel med tåg, kommer att öka i framtiden. Att flyga till olika destinationer blir förmodligen inte lika viktigt som tidigare. Och kanske att folk väljer att stanna inom landets gränser när man planerar sina semestrar, säger Stig Sjöblom.
Linda Holmstedt, säljchef på Ticket i Linköping, ser också att folks vanor när det gäller att boka resor förändras.
– Konkurrensen på nätet ökar. Därför har vi lagt stort fokus på att finnas även där. Telefon, mejl och butiker är tre delar som vi arbetar med, säger hon.