Rapport: Så tycker företagen om Linköping

Linköpings företagare är nöjda över Linköping som stad. Men mindre nöjda med servicen som kommunen ger.

Linköping är en bra stad att bedriva företag i. Däremot kunde kommunens service vara vassare, anser flera företagare.

Linköping är en bra stad att bedriva företag i. Däremot kunde kommunens service vara vassare, anser flera företagare.

Foto: Johnny Gustavsson

Linköpings kommun2019-09-09 10:30

Det här visar en undersökning som Kantar/Sifo har gjort. I undersökningen deltog 318 företagare i Linköping och intervjuerna som var en kombination av telefonsamtal och webbenkäter gjordes under perioden 13 maj till 13 juni i år.

Nästan hälften av de tillfrågade ansåg att Linköping som stad låg nära den ideala platsen att driva företag.

Däremot är man inte lika nöjda med den kommunala servicen till företagare. De flesta instämmer visserligen i att attityden till företagande är positiv, både från politiker och tjänstemän. Men där tycks det stanna. Den konkreta hjälpen, intresset eller informationen saknar många.

Ett exempel på informationsglapp är att väldigt få känner till kommunens särskilda näringslivslots. En funktion som är tänkt att underlätta för företagare. 

En kommentar ur undersökningen är:  ”Omständliga kontakter med kommunen. Bygglov, skyltlov, allt tar extremt mycket tid och saknar dynamik”.  En annan är: ”Vid vägarbete som stör affärsverksamhet bör kommunen budgetera för att kompensera näringsidkare för utebliven inkomst

En svårighet som många företagare har är att hitta rätt kompetens. Däremot tycker flertalet (66 procent) att det är lättare att behålla bra kompetens än att hitta den. Mobil och datafunktioner är de flesta företagare också nöjda med.

För Erik Åqvist som är enhetschef för Näringslivsutveckling i Linköpings kommun, visar undersökningen ungefär det han haft på känn.

Det som gläder honom mest är den överlag positiva inställningen till Linköping som stad.

­ – Det man är missnöjd med är att det finns brister i kommunens funktioner, säger han.

Vilket han tycker är en bättre uppfattning, eftersom det är lättare att förbättra kommunens servicefunktioner än ändra på människors inställning till sin stad.

När det gäller förbättring av de kommunala funktionerna så pågår redan ett arbete med det, enligt Erik Åqvist.

– Vi bedriver ett utvecklingsarbete – som kommer att pågå i flera år – för att möta de önskemål och krav som näringslivet har. Den här undersökningen bekräftar det andra undersökningar visar och vad vår egen magkänsla säger oss.

Den enskilda fråga som sticker ut och där kommuner mera generellt brukar får kritik, är upplevelsen av att kommunen konkurrerar med privata företagare.

– Men i den här undersökningen är det väldigt få av de 318 företagarna som säger att de upplever det. Det är positivt, säger Erik Åqvist.

Karta: stadshuset
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!