Djurgårdsgatan är ursprungligen en landsväg som redan på medeltiden ledde in till slottet och domkyrkan.
2015 antogs ett detaljplaneprogram för gatan som gick ut på att förtäta med bostäder och ge staden en ny tydlig entré söderifrån, i höjd med Garnisonsvägen.
Nu ska de intentionerna börja förverkligas. Samhällsbyggnadsnämnden sade vid sitt senaste möte ja till att starta detaljplanearbetet för fastigheten längst upp på Djurgårdsgatan, mittemot Ryttargårdskyrkan.
Här planerar Stångåstaden cirka 100 bostäder i 4–7 byggnader på 3–7 våningar. Bolaget hoppas att detaljplanen ska vara klar 2021 och räknar i så fall med byggstart tidigast 2022. Tidigare fanns planer på tiovåningshus och uppemot 150 bostäder, men projektet har bantats något.
Längre ner på gatan, framför Stolplyckan, har Stångåstaden kommit längre i sina planer. Här planeras cirka 140 bostäder. Stångåstaden ska bygga cirka 80 av dem i femvåningshus – vem som får bygga resten är inte bestämt. Den detaljplanen ska under våren ut på granskning innan den kan antas. Om den går igenom kan nya gator byggas nästa år, och året därpå räknar Stångåstaden med byggstart.
Ett stenkast från Djurgårdsgatan, på Lasarettsgatan invid Backaberg, tänker Stångåstadens dotterbolag Studentbostäder tillsammans med Lejonfastigheter bygga cirka 50 studentbostäder och 120 förskoleplatser. Här kan det enligt Stångåstaden bli byggstart redan nästa år.
Under våren räknar plankontoret med att dra igång ännu ett detaljplanearbete vid Djurgårdsgatan. Willhem äger en mindre fastighet i närheten av Coop Lägerhyddan och företaget har ansökt om att få köpa intilliggande, kommunal mark för att bygga sammanlagt 150–200 bostäder.
Dessutom återupptas i vår ett detaljplanearbete som startade 2016 och som legat på is ett tag. Det är Ryttargårdskyrkan som ansökt om att få bygga 100–200 bostäder på sin tomt, samt bygga ut förskolan.
Kommunalrådet Muharrem Demirok (C) gläds över planerna på nya, centrala bostäder. Men han pekar också på svårigheterna.
– Vi har brist på centrala skolor och förskolor och ju mer vi förtätar desto större krav ställs på trafikapparaten. Det är frågor som vi måste ta med oss i arbetet med de här detaljplanerna.
Om alla planer förverkligas försvinner många av grönytorna längs Djurgårdsgatan. Som kompensation satsar kommunen på att rusta upp intilliggande Grenadjärparken och Magistratshagen.