Trafikföretagen upplever det svårt att i det nya avtalet följa dels Östgötatrafikens fordonsschema, dels kollektivavtalet. En av ändringarna är nämligen att Östgötatrafiken nu har större mandat att "tinga" bilar under vissa tider.
– Trafikföretagen kan därmed inte använda dessa fordon till andra körningar under schemalagd tid. En bil som är tänkt till sjukresa ska inte användas till en privatresa, säger Jylltorp.
Tanken med fasta fordon är att säkerställa tillgängligheten för de som behöver färdtjänst.
Leverantörerna upplever svårigheter med att följa schemat och samtidigt följa kollektivavtalet.
– Vi säger hur många bilar vi behöver ha i trafik. Trafikföretagen är ansvariga för själva personalplaneringen. Vissa företag har sagt att de har svårt att få ihop det och då för vi en dialog. I de fall där det inte påverkar tillgången på fordon men hjälper företagen att lägga sina förarscheman så strävar vi givetvis efter samsyn.
En annan synpunkt från en leverantör är de tuffa körtiderna.
Borde ni följa med ut i bilarna för att uppleva körtiderna i praktiken?
– Det behöver vi inte, eftersom vi med systemstöd kan följa hur lång tid det tar att hämta upp och lämna av en kund. Ser vi återkommande förseningar på samma sträcka ser vi över körtiden.
Med det nya upplägget vill Östgötatrafiken även förbättra förarnas anställningsvillkor. Högre krav ställs till exempel på utbildning och löner.
– På grund av förarbristen måste vi höja yrkets status.