– Jag hör medarbetare beskriva att det är en annan stämning på skolan nu än under förra våren och efter sommaren, säger Marcus Lindén, som nyligen tillträtt som ny enhetschef för Katedralskolan efter förra årets kris och turbulens.
Den första tiden på det nya jobbet ägnar han åt att formera en ny ledningsgrupp, bestående av honom själv, tre rektorer, en administrativ chef och en person som ska ansvara för HR-frågor. Det blir en intensiv vår på Katedral.
– Vi ska staka ut en riktning för framtiden och det ska ske nu, så att vi kan ha allt igång till i höst. Det handlar om ansvarsuppdrag, rekryteringar till tjänster, möteskonstellationer och flera andra saker, säger Marcus Lindén.
Efter dryga fyra år som rektor för naturvetenskapliga programmet på Berzeliusskolan har Marcus Lindén nu istället sin arbetsplats i Vasastadens andra stora gymnasieskola. I ett rum på tredje våningen, med vita väggar och stora fönster, håller han på att lära sig vad jobbet som enhetschef där innebär.
När jag frågar mig fram efter hans arbetsrum på väg till intervjun måste två personer fråga någon annan om var den nya chefen egentligen sitter. Andra medarbetare jag talar med har mer koll. Flera förmedlar ett positivt första intryck:
– Han verkar riktigt lovande, är en bland flera medarbetares positiva kommentarer.
Katedralskolans förra enhetschef blev under turbulenta former tagen ur tjänst i februari 2019 och kort därpå beslutade kommundirektör Paul Håkansson att frånta honom förordnandet som enhetschef. Uppgifter till utbildningsförvaltningens ledning hade gjort gällande att det fanns brister i Katedralskolans ekonomistyrning och redovisning. Den interna granskning som kommunledningen lät göra visade att skolan inte följt kommunens rutiner för hur tjänsteresor ska bokas, inköp ska göras, utlägg ska bokföras eller traktamenten ska betalas ut.
Kommundirektör Paul Håkansson hävdade under en presskonferens och intervjuer att en större grupp anställda på skolan var involverade i en ”oacceptabel kultur där skattepengar hanterats felaktigt” och att ”det förekommit omfattande regelbrott” som rörde stora summor pengar. Kommunledningen valde också att lämna in en polisanmälan gällande händelser på Katedral och flera medarbetare kallades till polisförhör. Åklagare valde senare att lägga ned anmälan eftersom utredningen inte uppdagat någon brottslighet.
Katedralskolans medarbetare ansåg sig kollektivt uthängda och krävde en ursäkt från kommundirektören, ett krav som inte tillmötesgicks. Krisen skapade djupa fraktioner mellan arbetsgivare och medarbetare.
Efter arbetsrättsliga förhandlingar mellan den avsatte enhetschefens företrädare och Linköpings kommun, erbjöd kommunen honom ett uppdrag som sakkunnig på utbildningsförvaltningen. En konsultchef hyrdes in som tillfällig chef för Katedralskolan i mars 2019.
Rekryteringen av en permanent enhetschef gick trögt och fortsatte in på hösten. Marcus Lindén var en av dem som blev kontaktad av rekryteringsfirman som kommunen anlitat, först för samtal och senare intervjuer och tester. Egentligen, säger han, kände han sig inte färdig med sitt rektorsuppdrag på Berzeliusskolan. Men vande sig gradvis vid tanken på ett nytt uppdrag.
Varför vill man sätta sig som högsta chef för en krisande arbetsplats?
– Det var så det var, men det är inte så arbetsplatsen är nu. Allt är inte över, men många har strategin att jobba framåt.
Marcus Lindén är i grunden lärare i svenska och engelska och blev senare rektor i Motala. Två roller som ändå har likheter, menar han.
– Man finns där för att eleverna ska lyckas väl i skolan. Och som rektor försöker man möjliggöra för lärarna att deras arbete ska bli så bra som möjligt, och driva på en bra utveckling, säger han.
Under kristiden på Katedral upprepade kommunledningen att undervisningen inte skulle påverkas negativt. Och anställda jag talade med upprepade att den självklart påverkades. Hur vill du som enhetschef satsa på skolans undervisning och pedagogik nu?
– Vi behöver göra en kartläggning under våren för att se var vi är, vad vi är bra på, vad behöver vi utveckla. Det har medarbetare också efterfrågat, lite av en ny pedagogisk inriktning.
Marcus Lindén säger att de inhyrda konsulter som skött ledning, ekonomi och administration på skolan efter granskningen har gjort en stor insats och gett honom förutsättningar att komma in på sitt jobb utan att behöva ägna tid åt att röja i gammalt. Nu vill han forma en samspelt ledningsgrupp och en personalstyrka som känner att alla drar åt samma håll och är delaktiga.
Vad är du för typ av ledare?
– Jag är kommunikativ. Det säger andra om mig också. Det är viktigt inte bara att säga vad jag tycker utan även att lyssna på andra. Ibland kan man behöva peka med hela handen men det viktigaste är att skapa delaktighet.
Har du svårt att delegera?
– Eeh… Nej. Nej, det har jag inte. Jag jobbar med tilltro till medarbetare. Men i tilliten ligger förstås krav och förväntan, jag väntar mig att folk ska göra det som vi kommit överens om.
Hur styr man en skola? Som är full av medarbetare som i stor utsträckning arbetar självständigt?
– Ja, när man väl är i klassrummet så arbetar man självständigt. Men det finns många samarbeten mellan lärare och mellan ämnen. Där har vi nog mer att utveckla. Nu ska vi utvärdera det vi har och se vad vi behöver göra inför nästa år.
Att Katedrals förra enhetschef fråntogs sina arbetsuppgifter, en konsultchef utan tidigare erfarenhet från skolvärlden hyrdes in och en del medarbetare inte orkade gå till jobbet, fick påverkan både på anställda och elever under 2019. Verksamheten tappade fart. Fackligt förtroendevalda beskrev det som tungt att stötta kollegor i kris. Upprörda elever strejkade utanför stadshuset för att få sin enhetschef tillbaka och uttryckte sin frustration i sociala medier.
Marcus Lindén säger nu att han hoppas att eleverna ska märka att vardagens rutiner fungerar och att det åter är lugn och ordning på skolan.
Vad kommer personalen att säga om ditt första halvår som chef när de går på semester i juni, tror du?
– Jag hoppas att de ska gå på en sommarledighet det här året som känns bra mycket bättre än förra året. Att vi ska gå in i hösten med fungerande scheman och tjänstefördelning. Att de har en bild av att det kommer att vara ordning och reda på jobbet när de kommer tillbaka, samtidigt med inslag av något nytt.