Nu får bilarna köra på hela Hamngatan

Bussfilerna på Hamngatan har debatterats livligt i flera år. På torsdagen försvann de. Alla filer öppnades då för bilar.

Muharrem Demirok var med om beslutet att införa bussfiler på Hamngatan – och om beslutet att ta bort dem.

Muharrem Demirok var med om beslutet att införa bussfiler på Hamngatan – och om beslutet att ta bort dem.

Foto: Per Olsson/arkiv

Linköpings kommun2020-01-16 07:36

För åtta år sedan infördes en bussfil i vardera riktningen på Hamngatan, efter larm om höga halter av hälsovådliga partiklar i luften. Partikelhalten överskred EU:s miljökvalitetsnorm och kommunen var därmed skyldig att vidta åtgärder.

Tanken med bussfilerna var dels att minska trafiken genom att få fler bilister att välja andra vägar, som Kallerstadsleden, dels att underlätta för bussarna. Åtgärderna på gatan kostade kommunen tre miljoner kronor.

Men protesterna blev många från bilister som fastnade långa köer i den enda bilfilen. I november 2019 beslutade den styrande Alliansen – med stöd av Sverigedemokraterna – att ta bort bussfilerna, både på Hamngatan och på Tullbron.

Beslutet fattades efter en livlig debatt.

– Det är plågsamt uppenbart att ett återställande av Hamngatan påverkar de boendes hälsa. Det är direkt farligt, sade Mari Hultgren (S) bland annat.  

På torsdagen pågick förberedelserna för fullt inför öppnandet av alla filer på Hamngatan. På eftermiddagen var det dags.

– Vi vet att många har väntat på den här dagen och nu är den här. Vi hoppas att detta kommer medföra att trafiken flyter på bättre i framförallt rusningstrafiken, sade Muharrem Demirok (C), kommunalråd och ordförande i samhällsbyggnadsnämnden, i ett pressmeddelande.

Ett arbete pågår för att förbättra luftkvaliteten i innerstaden på andra sätt, och enligt Demirok kommer flera förslag att presenteras under året.

Karta: Hamngatan
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!