Nu är första el-lastcykeln här

På måndag kommer Linköpings första el-lastcykel att synas på gatorna i innerstaden.

Kommunalrådet Muharrem Demirok (C) provade el-lastcykeln. "Förvånansvärt lättkörd" blev omdömet.

Kommunalrådet Muharrem Demirok (C) provade el-lastcykeln. "Förvånansvärt lättkörd" blev omdömet.

Foto: Pierre Olsson

Linköpings kommun2019-10-25 18:30

Det är logistikföretaget DB Schenker i samarbete med Ahlsell som har tagit fram el-lastcykeln. Tanken är att den ska leverera paket till butiker och företag i innerstaden. Under fredagen hölls en invigning på Stora torget.

– Vi vill köra fossilfritt, komma fram enklare i stan och minska bullret. Att minska våra utsläpp är något vi måste jobba med i vår bransch, säger Anders Nilsson på DB Schenker.

El-lastcyklar finns redan i andra europeiska länder och andra företag har liknande lastcyklar, men för Schenker är Linköping först ut i Sverige. El-lastcykeln laddas under natten på DB Schenkers terminal och är 4,6 meter lång, 1,6 meter hög och 86 centimeter bred. Lastutrymmet kan fyllas med två kubik på upp till 300 kilo.

– Med den här kan vi komma närmare än när vi kör med paketbilar och lastbilar.

På invigningen var bland andra Muharrem Demirok (C) från Linköpings kommun med.

– Det är precis den här typen av lösningar som vi söker efter. När ett företag kommer till oss och vill testa något sådant här i Linköping så blir man som miljökommunalråd väldigt glad. 

Demirok passade på att cykla några varv vid torget och tyckte att den var förvånansvärt lättkörd för en så stor apparat. Han välkomnar den här typen av leverensmöjligheter i innerstaden.

– I stadsmiljön blir det fler och krångligare leveranser och fler som konkurrerar om ytan. De stora lastbilarna som kommer in i centrum i dag fungerar inte bra. Det blir även en tråkig arbetsmiljö för lastbilschaufförerna som utsätts för glåpord och liknande.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!